onsdag 12 december 2018

Sprayade julgranskulor


Jag har några vita stora julkulor som en gång för länge sedan köptes på rea för att en dag dekoreras och bli mer personliga.  Och nu har jag äntligen har jag tagit mig tiden att göra det.





Du behöver;

Julkulor
Eltejp
Tårtpapper eller glasunderlägg med spetsmönster
Satinband 
Sprayfärg


Kartong att hålla bakom julkulan när du sprayar.



Börja med att tvätta rent kulorna och  tejpa sen runt knoppen där snöret sitter. Häng sedan upp dem så blir det lättare att spray färgen jämt. Jag valde ett träd och att spraya utomhus då det annars luktar väldans mycket inomhus. Börja med färgen som du önskar underst.


När färgen väl torkat ordentligt tar du tårtpappret eller spetsmönstrade underlägget och håller ovanför kulan. Spraya lätt och flytta pappret runt kulan där du önskar mönstret.  torka, klipp ner tejpen en bit och vik över. Trä i nya snöret. 


       


Vill man inte ha dem i julgranen går det lika bra att hänga upp dem på en gren.

               


När jag ändå var i farten med att spray passade jag på att göra om en gammal bakpulverburk så den blev mer kalasig. Så enkelt men ändå så väldans fint. Rengör locket ordenligt och spraya locket. Klä in bakpulverförpackningen med presentpapper.  Lättast gör du det genom att mäta höjden på burken och sedan omkretsen. Klipp ut pappersbiten och limma fast med limstift.


Sen hade jag visst en gammal pepparkaksburk hemma. Den fick även den ett par lager sprayfärg. Botten av vinrött och guldigt spetsmönster. Som görs som med julkulorna. Du lägger helt enkelt tårtpappret mot föremålet och sprayar sen lite lätt tills du känner dig nöjd.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!