fredag 28 februari 2014

Grå eko-svettisar



Jag sydde ju ett par blå svettisbyxor till Liten för några veckor sedan. En lite smalare modell som jag blev väldigt nöjd med. Det var inte lätt att hitta ett liknande blått tyg, men efter lite letande hittade jag ett fint grått sweatshirt-tyg hos Sonjas textil med passande muddribb till. Lite tunn denim-chambrys har jag även beställt i två blå nyanser, vilket blir fint till klänningar och byxor i sommar. Att hitta vävda tyger som är ekologiska är lite svårare än trikå som det finns massor av. Men Sonja har mycket, så letar du vävda ekologiska tyger så tycker jag att du ska titta in i hennes butik. Hon är väldigt hjälpsam och skickar gärna hem tygprover och denim har hon massor.

Byxorna jag sydde den här gången blev lite bredare, kanske lite väl breda men annars har jag gjort dem rätt så lika de blå i utseendet. Idag ger jag er ett litet sömnadstips. En fusk-täcksöm (kallas det så?) där du bara behöver en vanlig symaskin och en overlock. Du overlockar den lilla biten till exempel en gylfdetalj, en ficka eller en besparing bak. Sedan syr du fast den på plagget, kanske är det redan många av er som gör så men det är nytt för mig.

Min overlock är femtrådig och jag tror att den kan göra en variant av täcksöm men man måste då flytta nålar och trådar och greja så mycket att jag aldrig gör det. För overlockmaskiner är så bra på många sätt, men även lite besvärliga. Ett litet fel och du måste trä om hela maskinen. Helst önskar jag mig en till maskin så att jag kan ha en förberedd för vit tråd och en för mörk.

Trevlig helg önskar jag er alla som tittar in trots de glesa inläggen för tillfället. 

4 kommentarer:

  1. vilket härligt set... och snyggt det där med fusk-sömnen, det ska jag nog prova framöver!

    SvaraRadera
  2. Supersnyggt!! Tack för tips pm fusksöm!!

    SvaraRadera
  3. Riktigt fint!! Dina barn går ju knappast i trasor, det är då ett som är säkert!:) Lyllo dem!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!