fredag 17 juli 2009

blåbär

Varje år tänker jag att jag skall ut i skogen och plocka blåbär, men det har bara hänt en gång. Sist var för två år sedan. Idag plockade jag en liter och fick minst 20 myggbett. Men det var värt den timmen när vi tog en varsin näve på kvällen. Resten frös jag in. Nu blir det blåbärsplock varje dag, så kanske vi kan äta bär fler dagar i veckan. Det är synd och köpa när hela skogen är full av bär som förmodligen inte kommer att gå åt.

Godast är att ta ut bär på morgonen, då har de tinat till lunchen. Vi steker pannkakor och vispar grädde sedan har vi bären som det är på . Nyttigare än sylt och mycket godare, om man vill lyxa till det lite till kan man ha lite flytande honung på.





Jag kunde inte bestäma mig för villken bild jag skulle ha så det blev en gräsgrön och en blixtvit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!