torsdag 20 augusti 2009

akvarium


I förrgår fick jag för mig att jag skulle byta sand hos fiskarna. Innan hade vi storkorniga och beiga stenar. Den vita sanden som är nu ser ut som salt eller socker och var den sanden vi hade i vårt första akvarium. Sedan byttes det ut eftersom det blev grönt. Jag frågade i djuraffären varför det blev grönt. Svaret var att vi var slarviga med vattenbyte och att lampan var tänd för många timmar. Skämdes en aning när hon sa det.
En annan sak vi upptäkte efter några timmar var att fiskbajset syns väldigt tydligt. Det får vara så ett tag nu eftersom det är lite jobbigt att byta sand.
Tre fiskar dog under tömmnningen. En tetra som Leonard fiskade upp ur det tillfälliga boet under bytet.
Den andra fisken trodde vi var gravid men den hade nog bara förstoppning.
Den tredje var en räka som varit borta länge men hittades bland bladen rosa istället för grå. Undrar om det var för varmt, den nya termometern visade något hög värme. Vi har tyckt att fiskarna varit lite slöa.
Sedan passade vi på att måla väggen vit när vi ändå tömt akvariet på vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!