måndag 26 oktober 2009

höst i köket

Nu är det dags att göra lite höstfint inomhus. Silver tallriken fick jag av mamma för några veckor sedan och likaså salt och pepparkaren jag är uppvuxen med. På fatet står en kruka med basilika, jag har nu lyckat komma på ett knep som få basilikan att klara sig fler dagar än tre under vinterhalvåret. På sommaren håller den tills man tar de sista bladen. Jag vet inte vad det är som händer men efter några dagar är det bara några få stjälkar kvar. Tipset är en hög kruka men basilikan skall ligga långt ner så den får lite skydd.
På fatet ligger två egen odlade paprikor som egentligen inte är så mycket att skryta med för de är så små men söta. Tomaterna är även de egenodlade . Chilin köpt.

Hade inte planerat att de skulle bli så här fint när köpte tog bara favoriterna åkte hem och la upp i fruktskålen. Den har legat länge i skåpet under sommaren då allt ruttnade efter några dagar eftersom det var för varmt.

Kanske inte så höstig men fin. Jag har nu tagit bort krukan som hade en krok det tog bara några veckor men det är mycket jag skall bara när det gäller mig . Bilden nedan visa hur krukan eller är det en vas vet inte vad jag skall kalla det ser ut.
Krukvasen är köpt på tre små rum i fullersta och är från Miljögården. Hon har tyvärr ingen webbutik, men hon bor nära nästan för nära. En gårsbutik i villaområde.


4 kommentarer:

  1. Hej Mia!
    Vad fint:) Vilken snygg kruka du har basilikan i!

    Ha en jättebra vecka gulliga du!

    Kramis Jenny

    SvaraRadera
  2. Åh, basilika är en av mina favoriter. Vi har haft basilika i kruka hemma, men den blir uppäten innan den ens hamnar i kruka... Max hade bruna overaller, vit tröja och röda strumpor - Oooooh, what a cute little girl, isn't she lovely!??! Men Max är en HE!! Not a SHE!!! Jag tycker han ser ut som den maximala grabben liksom, knubbig rockstar. Och det roliga är att de fortsätter säga "she" när jag säger "he" i samma konversation. Håhåjaja...

    SvaraRadera
  3. Hej Mia!

    Tack för din hälsning - kul att du tittade in så att jag kunde hittad dej :) Burkarna i fönstret är ifrån Par Courrier.

    Jag älskar basilika - brukar faktiskt ha det i fönstret brevid brukarna. Skall testa ditt trix för jag tycker också det är svårt att få den att hålla nu under vintern.

    Ha det gott - mvh Camilla

    SvaraRadera
  4. vad fina bilder på köket! ja, mia, det kom nån paket!!!!! en superfin jacka, det du tycker det är ett fel, gör den finare och kulare, jag gillar alltid anorlunda och osimetriska kläder, så den här om man inte vet, är bara en jacka med jättekul och unik modell. vi älskar den, tusan tusan tack, ska prova den på milena och ta live bilder, så nästa inlägg är kinoskos underbara kläder, och tack till dig.

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!