onsdag 2 december 2009

Ho ho ho

Förra året vid den här tiden hade jag denna tomtedräkt som skulle bli färdig innan lucia. Det var en kille som hade en butlertjänst som hade en kund som ville ha en tomtedräkt till jul. Dräkten skickades till Schweiz.
Till detta hade han köpt ett par kängor och ett brett skärp och gjort en peruk med skägg. K är modell och vi hade bara vanlig bomull hemma som vi hade som skägg.
Jag har faktiskt inte sett hur dräkten blev med alla accecoarer till. Själv blev jag väldig nöjd men tyckte dock att västen var lite väl långhårig och kanske inte behövdes. Skulle nog ha övertalat kunden att ta en mer Gotlandsfårs-variant eller ingen alls. Luvan blev fin och jag skulle kunna ha bandat jackan med päls som den istället för en väst. Men man lär sig något efter varje uppdrag.

Den har väldig många fina detaljer som jag inte tagit bilder på och jag önskar att jag hade tagit bilder på dräkten utan västen. Nu har jag lärt mig det och tar alltid många bilder för att ha lite och visa upp om jag får sömnads uppdrag.
Byxorna är sydda av mjuk tunn dräkt-ull och jackan är av tjock kapp-ull.

4 kommentarer:

  1. Den ser jättefin ut!!! Jag gillar västen till också. Men visst är det kul att du tar detaljbilder på dina verk, det är ju kul som kund att se hur fint du gör!
    Du är verkligen såå duktig!
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  2. Åhh va fin!

    Förlåt jag jag inte svarat på din fråga förrän nu - de små möblerna är gamla. De fick Alice i födelsedagspresent av mormor ett år men det är så längesedan och jag vet tyvärr inte varifrån de kom.

    Hoppas ni har en fin kväll - kram Camilla.

    SvaraRadera
  3. Hej Mia!
    Vilken söt tomte, o en sån fin dräkt han har;)

    Ha det bra!

    kram Jenny

    SvaraRadera
  4. jodå, tomte ska va´så här!, med precis den här väst tycker jag. ser du? då var det inte så konstig att fråga i en annan inlägg om tonte bor där hos er. kanske bor han inte men alla kläder och accesorer tillverkas där. Vilket härligt bild, så är tomten i mina tankar!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!