onsdag 9 december 2009

Knäck

Idag har jag och barnen kokat knäck efter skridskoåkningen med skolan. Jag följer med Elliot och hans klass när de skall åka skridskor som extra hjälp och då är ju även de två minsta med. Trevligt både för barnen, mig och fröknarna. Det är ju trots allt många skridskor som skall snöras.

Åter till knäcken, som är det godaste jag vet av allt som bakas under jul. Knäck kokar jag faktiskt året runt så nu har jag blivit riktigt duktig om jag får berömma mig själv.
Kanske inte så mycket för barnen att göra förutom att lägga ut formarna på en plåt men de äter gärna upp knäcken. Mitt tips: använd en stor kastrull så du inte behöver vara orolig över att knäcken kokar över.


Här kommer recepetet och det är från Vår kokbok,

Det blir ca 75st


2dl visp-,mellan- eller matlagningsgrädde
2dl sirap
2dl socker
3/4dl (ca 50g) hackad sötmandel
(4 msk ströbröd, 1/2krm bakpulver)

Blanda grädde, sirap och socker i en vid gryta. Sätt i ev hushållstermometer. Koka kraftigt utan lock tills termometern visar 125 grader C, 10-15min.( Vid 130 grader blir knäcken mycket hård). Ställ ut knäckformar på en plåt eller bricka.

Tillsätt mandel, ev också ströbröd och bakpulver. Ströbrödet gör knäcken drygare, bakpulvret gör den porös. (Jag brukar själv inte göra detta den blir så god ändå.)

Fyll knäcksmeten i formarna, tex med två skedar eller såsslev.
Förvara knäcken svalt i burk med lock och med smörgåspapper mellan varje lager.

6 kommentarer:

  1. vet inte ens hur det smakar, men nu ska jag se om nån gör det och kan bjuda mig, ser got ut, synd att jag hjälplös på goaste svensk huskök. vill ge mig chansen till en peparkakhus, hoppas jag klarar detta. kramar barnen och dig!

    SvaraRadera
  2. Åh, vad gott... Fast jag har inte ätit knäck på evigheter, blir ju inte av att man kokar knäck här (jag är liksom analafabet när det kommer till saker som ska lagas till i köket). Tappade min första tand genom att den fastnade i knäck hemma hos min bästa kompis (provade lite knäck på en sked, som hennes mamma gav mig). Jag tyckte det hela var ganska otrevligt, så jag lade skeden på bänken och gick hem. Med tanden i skeden på bänken. Så om jag tyckte det hela var ganska otrevligt, så undrar jag ju förståss fortfarande denna dag hur otrevligt det förmodligen var för hennes mamma att hitta en sked med knäck och tand i...

    SvaraRadera
  3. Jag gjorde ett försök att laga knäck när Peters föräldar var här men det gick inte så bra.... dessutom så hade jag inga knäckformar så det blev knäck i långpanna... de slängde sig över knäcken som djur.... smakade gått i allafall....

    SvaraRadera
  4. Jag har försökt två gånger nu och jag lyckas alltid bränna den. har nästan funderat på att betala dig för att göra en extra sats åt mig. Gärna leverans varannan månad. Vad säger du? :)

    SvaraRadera
  5. kul! Ska se om jag har tid o ork att göra knäck med. Det blir ju lussekatter först och sen pepparkakor och julgranen ska ju fram och.... ja du vet.

    Kul att du vill vara med och tävla! Kolla länkningen en gång till bara, den verkar inte funka och ta gärna bilden med klänningarna OCH västarna.

    Tack för att du ordnade länken till den andra tävlingen med.

    SvaraRadera
  6. Jag älskar knäck! Knäck gör jag ganska sällan, men däremot är
    kinuskikaka en nödvändighet på min födelsedag :-). Får se om jag hinner med knäck i år, har varken gjort pepparkakor eller lussebullar ännu.

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!