torsdag 18 februari 2010

Barnens kök



Jag håller nu på att beta av min "att göra"-lista på halvfärdiga saker och nu är barnens lilla kök färdigt. Lådor, diskställ och bestickhållare har målats. Kaklet är av plast och kommer från en gammal skyltning från H&M.


Jag har skrivit på alla lådor vad som finns i för att underlätta städningen och barnen lär sig ganska snabbt vad som står och det ligger i som ett bildminne. Texten på lådorna har jag skrivit själv eftersom datorn var upptagen igår och jag kände att jag absolut måste skriva i mörkret just i går. Jag satt på köksgolvet med en liten lampa några meter ifrån. Vill man ha lite hjälp kan man skriva ut på datorn och använda ett kalkerpapper och sedan fylla i med en calligrafipenna. Ett tips från Vita rosor och förgätmigej.


I botten av lådorna har jag lagt prickigt papper och besticklådan har också fått lite vit färg.


På hyllan står en minivattenkokare och en burk efter Kenneths farmor. En röd metallklocka med vita prickar är ny och i den rings det när middagen är färdig. En minisoppborste med skyffel har fått band och hängts upp.


Burkar med bomull, röda filtbitar och nya tepåsar i burkar från IKEA. De används som grädde, sylt och te.



De gamla tepåsarna såg ut som gammalt snus efter allt doppande i vatten. Då undrar ni säkert varför de blir bruna och det är för att de är fyllda med riktigt te. Igår gjorde jag färdigt de nya tepåsarna och de har fått en liten filtbit som dopphandtag.


En bild på hela köket, som står längs med en av väggarna i vårat kök.


När jag hade fotat färdigt och de fick leka dukade Juliette och Elliot upp en festmåltid till mig och Leonard. Ser ni pannkakorna med sylt och grädde och den köpta sushin? Det som var tänkt som handduk har de använt som duk. På första plats tillsammans med Duplo så kommer lekkök för barn. Det uppskattas av alla barn från 1,5 år och av både killar och tjejer.

Jag satt även i mörkret igår och målade en pall jag gjort av vårt gamla soffbord men den är inte riktigt färdig ännu.

Glöm inte tävlingen som ni hittar här..... om en vecka drar jag tre vinnare.

27 kommentarer:

  1. Wow! Så fint! Tänk om man ändå hade ett stort kök att få plats med barnens spisar...

    SvaraRadera
  2. Vad fint det är!
    Jag håller en tumme!!!

    SvaraRadera
  3. Wow vad inspirerande....jag som ska inreda ett barnrum så småningom i vår. Treåringen ska få eget rum när tonåringarna bytt rum.

    Sen har jag planer på en lekstuga till sommaren, har sparat innehållet från när min tonårsdotter var liten och fyllt på med gulliga saker från Tradera.

    Spar din länk så jag kan gå tillbaka och inspireras. Du har gjort jättefint!

    Ha en mysig helg!

    Kram,
    Maria/Javabönan

    SvaraRadera
  4. När jag ser dina barns kök så vill JAG leka där! Åh, vad snyggt det är! Måste ta efter och sy lite tepåsar och så jag oxå. Rackarns vad snyggt du skriver, på fri hand dessutom. Jag är grymt imponerad!!!
    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. underbart fint! vilket knep att hålla barnen sysselsatta medan man själv lagar den riktiga maten! Tänkte förresten börja med att skriva länkarna i inläggen sådär med större text så som du gör, ja det är väl fler som gör det så det är väl helt OK, lite efterapigt kanske men...?

    SvaraRadera
  7. Oj så fint det blev, här väntar tvillingarna på ett litet kök, men jag har inte riktigt kommit på rätta platsen än! Är ju lite trångt här nu;.)
    Kram Emma

    SvaraRadera
  8. Så otroligt fint!!! Fin inspiration för mig som ska fixa till ett kök i lekstugan:)

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  9. Å så fint! Nu blev jag inspirerad! Tyvärr är vårt kök alldeles för litet och Noahs rum är proppfullt med leksaker. Ska kika lite om det inte finns något litet hörn någonstans som det går att bygga ett litet kök i... eller en hel restaurang kanske för jag gissar att han måste få servera maten han lagar också! Du fick ju en sån festmåltid igår;-)

    Kram

    SvaraRadera
  10. Gud så fiiiint!!!! Jag vill ju själv laga mat där...å inte i något tråkigt vuxenkök som är fullt av en massa krav och måsten. Finurligt det där med grädden, sylten och téet:) Önskar att vi hade haft mer plats. Det känns knappt som A har någon egen plats i vår lägenhet...men men än så länge vill hon ju allra helst vara där vi är ändå:)

    SvaraRadera
  11. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  12. Vilket fint mysigt kök! Vad mycket olika saker du hinner göra :-). Jag är så fullt fokuserad på att sy/virka så resten orkar jag inte med, förutom baka ibland (och yoga ska jag skärpa mej med). Men det går i perioder, ibland blir det mer av det ena, ibland mer av det andra.

    SvaraRadera
  13. Vad imponerad jag blir!! Såå fint - barnen måste bara älska det. Tack för att du delade med dig av dessa bilder - kanske "lånar" lite idéer....

    Såg din köksgardin!! Himla fint tyg det där :)
    Kramar Marie

    SvaraRadera
  14. så härligt! kan du inte kmma hemma hos mig och hjälpa med de två galningars rum, hjälplöss!
    Och tack vännen för det du vet vad, inte alls lätt, tiden leker inte det, kram!

    SvaraRadera
  15. Helt fantastiskt sött! Och vad fint du textat. Nu önskar jag bara att vi vinner budgivningen så vi får flytta till större och flickorna kan få ett fint lekrum. Då ska jag kika närmare på vad du gjort för inspirationstips.

    SvaraRadera
  16. Wow, vad fint. Du hade fått hjärtinfarkt om du såg vårat hem, det ser ut som en bomb har exploderat. Minst.... Dina bilder inspirerar verkligen, men jag får aldrig tid. Möjligtvis plockar jag upp lite pusselbitar och strumpor från golvet på helgerna, men så mycket mer blir det inte....

    SvaraRadera
  17. Åh, for et fantastisk fint lekekjøkken!!
    Helt nydelig:)

    SvaraRadera
  18. Hej Mia!
    Åååh säger jag bara, det är verkligen superfint!! Barnen måste vara väldigt nöjda med sitt "kök"!
    Den charmiga burken på hyllan efter din mans farmor är helt underbar:)

    Ha en trevlig helg!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  19. Wow vilket underbart kök!!!!

    Jag hade en lekstuga till barnen när de var små som såg ut som ett pepperkakshus, där inredddes kök. Jag tyckte det urkul men svårt att få till tiden. Det känns som om jag skulle hunnit mer nu.

    Vad mycket fina minigrejer det finns till barn, ljuvligt.

    Tusen tack för go kommentar inne hos mig

    Kram Lena

    SvaraRadera
  20. Hej Mia!

    Åh så fint du har gjort barnens kök.Jag har också massa projekt på min "att göra lista" men jag orkar inte så mycket nu och måste ta det lugnt. Lite svårt när det kliar i fingrarna hela tiden. O har en liten kökshörna i sitt rum men han börjar bli lite för stor för den snart känns det som. Får flyttas över till bebbens rum när det blir klart. Vi mår bättre, men mina problem kommer och går. O är fortfarande förkyld och hostig. Hälsa K och barnen. Ha en underbar helg!
    Kram
    Nettan

    SvaraRadera
  21. Gud vad fint, blir riktigt leksugen.
    Tack för kommentaren.
    När jag syr dragkedja i trikå brukar jag stryka på en remsa vliseline på kanten för att det inte ska dra sig. Men i fleece (som inte drar sig lika mycket) tråcklar jag bara fast den först för att se så den inte hamnar snett innan jag syr fast den ordentligt.

    SvaraRadera
  22. Jag trodde det var ett lekkök från ett museum eller så... Helt underbart!!

    SvaraRadera
  23. Vad fint du har gjort. Du är så duktig Kram Therese

    SvaraRadera
  24. Vilken dröm det hade varit att ha ett sådant kök när man var liten! Underbart :)

    SvaraRadera
  25. Va duktig du är.
    Superfint!

    /Svågern T

    SvaraRadera
  26. Waouu... hvor er det både fint og såå kært det lille køkken.
    Ville da gerne have det i voksen-størrelse ;)

    Hilsner far en NY FAST læser....

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!