måndag 22 februari 2010

Lapptäcke av gamla jeansbyxor och virkad matta


Här har ni Leonards del av rummet, vi har nämligen ett rum för lite eftersom jag har ett som syrum men som tur är det ena rummet väldigt stort. Juliette har ena halvan och Leonard har andra halvan sedan leker de även mycket med sakerna i Elliots rum. De har fått lära sig från början att deras leksaker även är syskonens leksaker och det gör att de har mycket mer olika saker att leka med.


Detta lapptäcke började jag på förra året och visste då inte vad det skulle bli men nu har jag funderat färdigt och det blev ett lapptäcköverkast till Leonard. Jag är faktiskt väldigt nöjd. Det är sytt av gamla jeansbyxor på en del rutor ser man var fickan har suttit på byxorna.


Jag har även virkat färdig mattan som blev som en blomma och denna matta är virkad av mitt gamla favorit påsklakan som jag alltid hade när det var klassresa och hemma. Nu var det så nött att delar av det var trasigt så täcket ramlade ut men med så mycket minnen ville jag inte bara kasta det. Nu har det fått ett nytt liv och en plats i Leonards rum. Någon som känner igen det eller haft ett likadant? Jag tror att det är ett gammalt IKEA påskakan från 80-talet med stjärnor, jag har faktiskt sett det i gamla filmer. Jag har försökt att virka så man skall kunna se stjärnorna och denna gången blev det inte ett snigel hus eftersom jag gjorde stolpar runt hålet och så gjorde jag inte förra gången. När jag var färdig ville Juliette byta för hon ville också ha ett hål i mattan. Ni som är nya hittar hennes matta här.


Han har även ett specialbyggt skrivbord som jag gjorde i höstas. Det är gjort av gamla skåpsluckor och rest bitar från lekstugsbygget. Jag har gjort de så det skall passa in mot den ojämna väggen för att ta vara på ytan i rummet. Jag satte även dit en liten hylla för papper och ritböcker under överskivan. En gammal plåtburk med kritor som jag fick på köpet när jag köpte stolen på Tre små rum i Fullersta och en glasburk Leonard har ritat på fick vara pennburk.


Leonard samlar på hundar och får han välja vad som helst i en leksaksbutik väljer han en sådan liten hund snart har han allihopa. De små hundarna står på den lilla hörnhyllan Morgonrocken hänger på en knoppbräda som en tax och den är efter Kenneths mormor.


På hyllan längst ner har han sin lilla duk han broderat lite trasslig men det gör den bara finare och en liten lerskål som han gjort på kyrkansbarntimmar.

Jag vill tacka för alla kommetarer ni lämnar de gör mig så glad att ni tycker om det jag gör. Ni skriver så fina, uppmuntrande saker som gör mig glad i hela kroppen och full med energi att ta tag i nästa sak på att göra listan. När den är färdig kommer min/familjens semester mer om det skriver jag en annan dag.


Detta hade jag glömt jag har även gjort det här idag och det är jättehårdkokta ägg. Jag satt på dem på spisen gick upp och sydde och hörde två smällar efter ungefär 30 minuter. Jag trodde det var en inbrottstjuv så jag smyger ner och det luktar konstigt. Äggen var klara, kastrullen tom på vatten och i den ligger två hårdkokta spruckna ägg. FARLIGT! Typiskt mig det är inte första gången jag glömmer något på spisen och Kenneth börjar bli lite smått less på brända kastruller. Det blir så när man gör fler saker samtidigt ändå lär jag mig aldrig. Vågar knappt skriva detta men som tur är har vi många brandvarnare.
De andra sakerna jag gjort får bli i ett annat inlägg.

15 kommentarer:

  1. Lapptäcket blev väldigt fint - eller coolt som Julius skulle ha sagt. Tycker han har en mysig vrå. Det är bra för barn att dela rum. Det gjorde jag med min syster tills vi blev ganska stora trots att vi inte behövde och mina barn gör också det, de vill det trots att de inte behöver. Jag tror man lär sig mycket bra av det, bara man får vara ifred med sitt eget pyssel ibland. Älskar duken han broderat. Superfin!

    SvaraRadera
  2. Oj nu har jag visst missat massor hos dig. Tur jag uppdaterat mig! För det första, nu vill jag virka en ny matta! Helt super! Och lapptäcket var så fint (fast där slår min kapacitet i taket, det vågar jag min inte på ännu). Barnen kök får dels min pyssellust, dels mitt dåliga samvete att ta fart rejält. Nu bara måste jag ta tag i barnens lekrum och utrymmet under trappan där Em har sitt kök. Du har gjort så fint!!!!!!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Ytterligare en underbar trasmatta!!! Jättefin och speciellt kul när den är gjord av ett gammalt favvo-lakan:) Jag skrattade högt när jag såg taxen. Vi har en precis likadan som vi har alla våra nycklar på i hallen!!! Tycker att den är jättesöt:) Apropå att brända kastruller...jag lyckades torrkoka A:s nappar...inte bara en gång utan tre ggr samt få de att smälta till oigenkänlighet. Det blev lite dyrt i längden att gå och köpa nya nappar. Som tur är så har A inte visat något större intresse för napp:)

    SvaraRadera
  4. Så fin mattan blev och kul att kunna ge sitt gamla lakan nytt liv. Barnens rum ser så mysigt ut och köket i det tidigare inläggat är så fint.
    Mina tjejer har olika rum men de två minsta delar lekutrymme i det största rummet. Kommer nog bli omflyttningar dock inom en framtid då min "nästan" tonåring nog börjar behöva komma ifrån sina systrar.
    Älskar att bo som vi gör, även om jag innan min fyrhjulsdrivna bil ibland sa ett och annat fult ord när jag skulle ta mig upp till huset på vintern.
    Spännande att få höra om er kommande resa.
    Kram Cia

    SvaraRadera
  5. Så fin mattan blev och kul att se det färdiga lapptäcket! Skrivbordet ser också väldigt smart och fint ut!

    SvaraRadera
  6. Oj oj,oj så det kan gå när man har mycket på gång...INTE bra att glömma spisen!

    Mattan blev jättefin, roligt oxå att det är ett tyg med minne. Tror nog att du snart har gjort några till, visst är det kul.

    Byxorna du sytt till dig tycker jag blev snygga. Du passade bra i dem.

    Gulliga saker sonen gjort, mamma kanske har smittat av sig lite??

    Hoppas du får en bra vecka, kramar Maria!

    SvaraRadera
  7. Oj, vad mycket fint. Och vilken ording och reda, jag blir jätteinspirerad. Ända tills jag försöker vada in i barnens rum, då tappar jag liksom lusten. Och köket... Max hittade en sån där vattenfast spritpenna och ritade över halva köksgolvet medans jag var på toan. Så jag har torkat, skrubbat, använt bleach och ammonia och till och med skrubbat med svinto. Det ser lite bättre ut, men det går inte bort. Oj vad pappa kommer bli glad när han kommer hem... Fast vad kan man göra... Nu rycker vi nästan bara på axlarna och säger håhå jaja, vilken tur att vi inte har renoverat än..... Och torrkok är jag bra på. Potatis och sånt kan jag koka i timmar, innan jag hajjar varför brandvarnaren tjuter.

    SvaraRadera
  8. Hej där! Så fina idéer du har. Mattan och lapptäcket är helt underbara. Det ser så mysigt ut i rummet och alla dessa små detaljer och finurliga idéer gör pricken över iet. Ha en mysig vecka! /petra.h

    SvaraRadera
  9. Så mycket fint du sytt och tillverkat! Vilken energi du har! Ursnygga jeans, passar dej perfekt! Fint lapptäcke och matta också.
    Brukar också bränna kastrullen. Förra veckan brände jag kålrot, den liksom smälte i bottnet, och gissa hur det luktade!

    SvaraRadera
  10. Åhh vilken ljuvlig trasmatta!
    Lapptäcket är så fint!
    Kram kathrine

    SvaraRadera
  11. Vad fin mattan och överkastet blev. kan man beställa en matta om man kommer släpandes med ett gammalt lakan?

    SvaraRadera
  12. Åh vad mycket fint du har gjort! Lapptäcksöverkastet är superfint och bordet som du har gjort är ju toppen! Önskar att jag också var lite mer händig, men kanske med lite träning (mycket träning) :)
    Ha en jättefin dag!

    SvaraRadera
  13. Hej Mia!

    Gud va lustigt att du sytt klart ditt lapptäcke, jag köpte nämligen tyg igår och ska börja sy ett lapptäcke i ljusblått till bebisen. Ditt var i alla fall jättesnyggt och passar ju även när han blir äldre.

    Kram
    Nettan

    SvaraRadera
  14. Jätte fin hörna han har! Vi har ocksa en massa specialbyggda möbler. Det är sa praktiskt och unikt att göra pa det sättet. (fast här är det min man som bygger) Tack för inspiration! Ska ocksa blogga och visa mina specialmöbler en gang!
    Tack för din hälsning igar :)

    SvaraRadera
  15. Vilket underbart överkast. Synd att jag slängt så många gamla jeans...

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!