lördag 13 mars 2010

En väska eller fin necessär


Har varit lite trött L har sovit dåligt på natten och vaknat varje timme han har haft ont fingret, någon som vet om man kan ha växtvärk i fingrarna. Dessutom har han kissat ner sin säng en gång och våran säng två gånger på en natt, men lite har jag gjort. En väska eller lite lyxigare necessär sydd av en resttygbit från när jag var liten. Dynan i en gammal träsoffa som gick att dra ut och användas som en sängstomme var klädd i detta tyget. Eftersom det tyget bara räckte till den här så kommer de andra att ha andra tyger men jag har ännu inte bestämt mig hur de skall se ut.


För att få plats med mer saker i den sydde jag i en botten och siddel. Biderna är tagna på min nya matta jag virkat från Frosta design och bilder på hela mattan kommer imorgon.

Fin kulknäppning, bågen och väskdelen fick man sy ihop för hand det var lite svårt att få det snyggt och jämt. Kanske får jag sy över lite spets eller brodera över stygnen. Någon som vet om det finns bågar som man klämmer fast tyget i eller vet ett annat bra sätt att sy fast tygdelen?


Insidan har fått märket Mia- Maria fastsytt och en liten ficka ni får ursäkta skrynklet men jag glömde stryka innan jag sydde fast bågen och efter var det svårt , jag ville inte förstöra strykjärnet på metallbågen. Två små metall öglor fanns det också om man vill sy i ett band.

Ni får ha en trevlig solig dag.

14 kommentarer:

  1. Vilken fin liten väska. Ser fram emot att se den virkade mattan också.

    SvaraRadera
  2. Jättesöt!!! Ser ut som en gustaviansk portmonnä lite...både i tygval och modell. Kommer ihåg att jag på mitten av 80-talet sydde en väst i ett liknande tyg på syslöjden med sidenbaksida och sidenfoder:) Undras var den är idag...inte för att jag skulle komma i den men mer för att se om man har utvecklats något sömnadsmässigt.

    Nåväl...önskar dig en riktigt trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. Sååå söt o med ett vackert tyg som väcker nostalgiska känslor! O jag blir alltid lika impad över hur duktig du är på att sy!!!
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  4. Vilken fin! Jag har aldrig testat att sy en väska/börs, men du gör ju att man blir sugen på att testa! :)
    Hoppas att du har en bra helg i solen!

    SvaraRadera
  5. Ja, nu var det ju jag som skrev, inte Joflopp :) Så kan det bli om man lånar ngn annans dator! :)

    SvaraRadera
  6. Men vilken söt väska! Jag bara älskar att fodret var i rosa... så sött. Du är så duktig på att sy att man blir häpen!
    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  7. Väldigt fin väska och ett vackert tyg! Har inga tips hur man får fast bågarna utan att sy men kolla in retroelephants blogg. Hon syr liknande necessärer! Hoppas ni alla får sova bättre i natt!

    SvaraRadera
  8. Stackars lillkillen och hans mamma. Jobbigt när de små har ont. Har ingen aning om man kan ha växtvärk i fingret. Min kille har ont i benen på nätterna.
    Du kan verkligen sy, kanon!
    Trevlig kväll!
    Kramar Milla

    SvaraRadera
  9. Oj, oj, då är du säkert trött! Kanske L har någon utvecklingsperiod, så att han är lite orolig? Tuss har inte sovit hela nätter förrän ungefär den senaste veckan. Få se, ska det hålla i sig?
    Vacker väska!

    SvaraRadera
  10. Vilket fint tyg, och vad fin väskan blev! Ser riktigt lyxig ut.

    http://www.u-handbag.com/ säljer sådana, fast jag har aldrig handlat från dem själv. Jag har gjort en sån väska utan att behöva sy fast tyget, http://allakansy.blogspot.com/2009/08/ett-avslutat-projekt.html, Lite pilligt, fast det är nog pilligt att sy runt också.

    SvaraRadera
  11. Jättefin! Förstår att det ligger massor av arbete bakom! Vet att Stoff och Stil har beskrivning på sin hemsida, men det vet du säkert redan:-)

    Kram Emma

    SvaraRadera
  12. Hej! Tack för din snälla kommentar. Vilken fin blogg du har hit kommer jag gärna åter. Kram Anette

    SvaraRadera
  13. Hallojsan gumman!

    Tack för stödet på min blogg..det var skönt att skriva av sig..hihi..

    Vilken underbar lite neccesär! du är duktig du!

    Varma kramisar ifrån Sanne...

    SvaraRadera
  14. Vilken fin necessär! Du är så duktig på att skapa!

    Hoppas att du får en skön vecka!

    Kram Anna-Lena♥

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!