tisdag 20 april 2010

Klänning med spets


Ännu en bild på Mt Fuji, kan det bli för många? Det tycker inte vi i alla fall, denna bild tycker jag blev så fin med solen på kvällen i bakgrunden.

Idag fick vi reda på att vi inte kommer att kunna flyga hem imorgon och blir troligen kvar här många dagar till. Så det kommer att bli ett besök till Yokohama och ett återbesök till Tokyo, där jag tänkt besöka Nippori Textile Town igen. Jag ska se om jag kan få tag i en symaskin och kanske hinna sy några börser till Galleri Hemsytt.

I brist på egenproducerat så får ni se på några fina saker jag har köpt i Tokyo, mina kusiner bor i ett väldigt mysigt område med massa små fina butiker som har öppet till ett på natten. I en av butikerna hittade jag den här söta klänningen för ungefär 150 kr, "made in India" som många av de tunna bomullsklänningarna här. Det finns finns många små butiker som säljer tunna bomullsklänningar, både blommiga och enfärgade med eller utan spets.


När jag stod ute och hängde upp tvätten igår då solen sken stod dörren till deras lilla förråd öppen och det nästan ropade efter klänningen . Att det sedan fanns en bunt med torkad hö eller vass och en träborste där var som en trevlig bonus och allt känns helt plötsligt så somrigt och lantligt. Den blommiga sjalen är köpt i en annan butik och det fanns en tunika i samma tyg i butiken mittemot.


I Japan finns det 100 yen-butiker (ungefär 8kr) överallt och i Tokyo hittade jag en som hette Natural Kitchen med massor av fina saker till hemmet. Jag har köpt många söta korgar, pinnar och pappersblommor till kransen i vardagsrummet. Jag får skriva lite om det en annan dag.

Årets först groda hittade barnen igår när de var ute i solen och lekte, jag brukade också fånga dessa små söta gröna grodorna (kaeru på japanska). Eftersom de har dörren öppen hela dagarna så smiter det ibland in en och annan groda. Jag kommer själv ihåg när det en kväll satt en på dörrhandtaget och jag klämde den. Den klarade sig utan skador och hoppade vidare ut.

7 kommentarer:

  1. Vad vackert det är! Måste vara helt underbart att få se det berget i verkligheten... Synd att ni inte kan komma hem ännu, men kanske lite skönt med förlängd semester. Hur länge har ni varit borta nu egentligen? Kan tänka mig att ni börjar längta hem till era egna sängar så smått... Hoppas att flygen börjar gå snart igen.
    Ta hand om dig!
    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  2. Hej Mia!
    Vilken fin klänning du köpt!

    Vad typiskt att ni inte kommer hem..hoppas det löser sig med flyget. Ni får passa på att njuta av er förlängda semester:)

    En sån söt liten kaeru:)

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  3. Vilken ljuvlig klänning!! Så somrig o fräsch!
    Förstår att den fick följa med...
    Himla osis med flyget. Hoppas allt löser sig!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  4. Vilka härliga, stämningsfulla bilder. Motiven skiljer sig fullständigt åt men alla utstrålar harmoni.
    Berget är fantastiskt, klänningen ljuvlig och grodan... ja, jag är nog lite kär i så söta grodor ^-^
    Håller tummarna för lycka med flyget!

    SvaraRadera
  5. Klänningen är ju hur söt som helst! Jag håller oxå tummarna för lycka med flyget!

    SvaraRadera
  6. Hej igen vännen!

    Vet inte om du kan läsa mail nu så jag skriver här i stället... Grisen är inte så stor men jag köpte den minsta de hade. Det fanns stora lamm, grisar och lite andra djur också. Det var en bra idé. Ska nog köpa några stora också så de kan rida på dem... Visst har vi stubbar till er också! Fy, vet inte vad vi ska göra av dem och fler blir det. Ni kanske kan ta en tripp till oss när ni har kommit hem och landat och hämta lite stubbar och stammar? Djuren köpte jag på ett varuhus som heter Nisses som finns här i Västerås. Det finns huuur mycket snygga saker som helst där!

    Du får skriva en lista nu så vet du vad du ska prioritera när ni väl kommer hem igen *blink*. Du kan få lite förodlade plantor av mig så du behöver inte känna dig stressad för den saken. Jag har mååånga olika grönsaker och blommor!
    Kramis/ Anna

    SvaraRadera
  7. Vilken härligt klänning du har köpt:) Den kommer bli skön att ha i sommar kan jag tänka mig:)

    Hoppas att det löser sig med flyget.

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!