torsdag 1 april 2010

Vår sovplats, sushi och glass


Här är fönstret från sovrummet ut i trädgården. De har inga små fönster utan alla går från golv till tak med skjutdörrar. Trädgården är mycket finare på sommaren då risfälten är gröna.


Ett litet fönster som går ut mot den lilla korridoren mellan rummet och fönstret.


Golvet, mellanrummet och skjutdörren. Vi sover i rummet med det gröna golvet (tatami på Japanska). Skjutdörrarna är klädda med rispapper och går lätt sönder så man får hålla koll på barnen så de inte pillar sönder det. Det är lika kul som att peta hål på plasten på köttfärsförpackningarna i affären....

Här ligger vi på madrasser (futon på japanska) och sover alla fem. Madrass, frottélakan, tjock filt, duntäcke eller tjockt täcke och en varm ullfilt över. Kuddarna är ganska hårda och Kenneth har inte riktigt vant sig vid att ligga på det hårda golvet.


En bild på taket och lampan där man släcker och tänder med snöret som hänger i mitten.


Igår var vi på rullbands-sushi och åt massa god tonfisksushi billigt. Kön in var ganska lång men efter 30minuter fick vi plats. Tyvärr fick man inte fotografera inne så jag kan inte visa hur det såg ut, men fisken är 0,5cm tjock och 8cm lång så det är mycket mer än det man får i Sverige där sushin till stor del består av ris. Barnen åt tonfisk och gurkrullar.
Efter att ha ätit god prisvärd sushi gick vi och åt glass som kostade lika mycket, kanske var det för att de sjöng samtidigt som de blandade ihop det. Jag åt en glass med smak av grönt te, bröd och grädde, så gott!

Snön är nu borta istället regnar det och det kommer säkert att göra hela dagen. Vi skall på eftermiddagen gå på onsen, bad i varma källor utomhus.
Tack snälla för alla kommentarer om den blå klänningen med spets, hoppas att min kusin och hennes vän tycker om den lika mycket. På lördag åker vi vidare till Tokyo till min kusin och hoppas att det är lite varmare där.

8 kommentarer:

  1. Det är så roligt att läsa om er resa. Jag suger i mig allt och vilken upplevelse det måste vara för barnen.

    Vill gärna se fler bilder sedan och höra allt allt allt. idag jobbar jag halvdag så hoppas få mysa en stund på biografen sedan.

    Stora kramar till er!

    SvaraRadera
  2. Men såååå kul att få se bilder!!!
    Det ser verkligen ut som man tänker sej Japan. Sushin gör mej grön av avund;) Min absoluta favoomat!
    Ha nu så härligt o hoppas det kommer mer bilder!
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  3. Glass med brödsmak ????????? Måste vara ett aprilskämt, tror du vi går på vad som helst? ;-) *hihi*

    Vad spännande allt ser ut som du visar, så annorlunda men ändå inte. Vad spännande att åka till Tokyo, det är ju ingen liten stad direkt.

    Påskkramar från mig i Svedala!

    SvaraRadera
  4. Åh, vad jag gärna hade varit med på den resan! Har alltid velat se japan... Suck... Trots vädret så måste det vara en underbar upplevelse för er allihop. Glad påsk!
    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att få följa dig på din resa! Hoppas ni har det riktigt bra och att påsken blir fin!
    Såg din klänning i förra inlägget - helt ljuvligt - som vanligt när du tar fram symaskinen...
    kramar marie

    SvaraRadera
  6. Hej Mia!
    Tycker det är jättekul att läsa om och se bilder från er resa!!

    Den där glassmaken har jag aldrig testat, hihi!

    Ha en fortsatt trevlig resa o glad påsk!!

    Kramar Jenny

    SvaraRadera
  7. Låter som om ni har en aldeles underbar resa! Pilliga barnfingrar kan ju hinna med en hel del om man vänder ryggen till *ler*
    Glad påsk!
    Kramar Mimmi

    SvaraRadera
  8. Så härligt ni har det!! Så kul att få se bilder :0)
    Var rädda om er!!
    Kram Cilla

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!