måndag 24 maj 2010

Frukost och galleri hemsytt


Just nu är det lite stressigt här hemma inför Galleri Hemsytt som börjar på torsdag. Mer om öppettider och vilka som kommer att vara med hittar ni här. Jag kommer inte att ha med allt som finns på hemsidan utan mina favoriter just nu. Den som har vägarna förbi kan titta in och säga hej för jag kommer att vara där varje dag.

Just nu händer det inte mycket hemma förutom att jag sitter och syr hela tiden, jag har fått hjälp med hämtning och lämning så att jag får tid att sy i lugn och ro. Men frukost måste man äta och jag har efter Japanresan ändrat mina frukostvanor. Eftersom jag har en tarmsjukdom som inte vill bli bra har jag provat att nu inte äta gluten och laktos och det går ganska bra då man är hemma men är vi bortbjudna blir det lite fika och annat gott. I Japan äter man mat på morgonen och misosoppan som vi är vana vid till sushi får man på morgonen i olika varianter som tofu, musslor med skal, potatis, lök eller ägg. Grönt te dricker man hela dagarna och till måltiderna och ris finns alltid i en skål på bordet.



Om jag har ris hemma ser en frukost ut så här ris, misosoppa, grönt te, sjögräsgegga, bambu i chiliolja och ett inlagt plommon som sägs vara bra för magen.
Allt på bilden förutom den lilla bambuskålen är saker jag köpt eller fått av min morbror då vi var i Japan.


Eller så här, dock utan de små fiskarna för de säljs tyvärr inte i Sverige. Detta är ris med jästa soja bönor och torkad småfisk. Sojabönorna är väldigt kladdiga och trådiga och smakar lite speciellt men jag har lyckats få barnen och Kenneth att äta det, men endast till lunch. Sojabönorna finns att köpa i frysdisken på JFK i Stockholm, en butik som säljer mat från Japan.

Enklast och snabbaste frukosten där ingredienserna alltid finns hemma är misosoppa med ägg och wakame. Det är samma grund om misosoppan man får till sushi men jag knäcker i ett ägg som jag vispar i så den skall bli trådig och klumpig sedan lägger jag ner lite wakamealger. Den japanska frukosten passar mig väldigt bra då jag är en person som föredrar salt mat på morgonen, jag har väldigt svårt att äta yoghurt och andra söta saker tidigt på dagen.Vad äter ni själva till frukost, salt eller sött eller ingenting?
Nu är det dags att gå upp till det stökiga syrummet trots att solen lyser och trädgården står grön och ser lockande ut.
En trevlig och solig dag önskar jag er alla som tittar in idag.

10 kommentarer:

  1. Jag tror att du är inne på rätt spår om du har en tarmsjukdom. Min förra sambo var glutenallergiker och hade en tarmsjukdom. När vi var i Thailand två veckor åt han rissoppa med olika tillbehör varje morgon. Han har aldrig mått så bra. Så det är värt att testa!
    Lycka till med Galleri hemsytt! Önskar att jag kunde besöka...
    Kram
    Ellinor

    SvaraRadera
  2. Bra att du har hittat DIN mat som är bra för magen. Alla magar tål ju olika verkar det som... Själv skulle jag behöva ändra på mycket men just nu orkar jag inte... Man måste ju ha lusten oxå! Hoppas du får en bra dag med mycket sytt!

    SvaraRadera
  3. Oj vilka spännande frukosttips!! Har själv haft problem och testat att utesluta laktos och gluten men har tyckt att det varit svårt att hitta bra alternativ till det jag annars äter. Och den här frukosten hade jag ju aldrig kunnat drömma ihop, eftersom den är så totalt annorlunda än bröd-och-fil-frukost! Får kanske ta och testa;) Tack för tipset!

    SvaraRadera
  4. Ser inte helt fel ut måste jag säga... Niklas äter alltid sin lunch kl 9 på morgonen eftersom snickare i alla tider har gjort det. Jag har lite svårt att förstå hur man kan äta svensk mat så tidigt men japansk mat verkar "lättare". Jag har skickat iväg ett mail till dig idag!

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  5. Mmm, ser gott ut tycker jag! jag gillar att äta ganska bastant till frukost och lättare till lunch.Det är alltid kaffe och ett stort glas vatten. På helgerna blir det gärna: Löskokt ägg, skinka, grönsaker av olika slag och någon frukt. Men jag äter gärna sill och ägg till frukost eller brittiska varianten med ägg och korv. Men soppa låter som en passande frukost! Om det är ägg i förstås! Älskar misosoppa med ägg!
    Spännande med "hemsytt"!!!! Håller tummar och tår här hemma!/Tess

    SvaraRadera
  6. Vill först och främst önskak dig lycka till med galleri hemsytt!
    Skulle gärna testa din frukost såg spännade ut!
    Har en kille som hade "ospecifik kronisk diare i nästa två år... mag problem är ingen dans på rosor!!!
    Ta hand om dig!

    Kram Mimmi

    SvaraRadera
  7. Spännande med galleri hemsytt! Hoppas försäljningen går bra. Vad skönt att din tarmsjukdom förbättras med den kost du äter! Jag tycker riset ser helt ok ut, annars jag jag svårt för det andra du visar på bilderna :-) Min frukost består av en stooor mugg kaffe och 2-3 finnkrisp med tjockt med smör eller philadelphiaost, turkisk jogurt med lite smak av joggi mini + lite mûsli eller linfrön. Det håller mig mätt fram till lunch. Ha en trevlig vecka och lycka till med galleri hemsytt!

    SvaraRadera
  8. Onekligen en ovanlig frukost på våra breddgrader, men säkert både god och nyttig. Håller med om att det är läbbigt med alla söta yougurtar. Jag äter soyayougurt eftersom jag fått rådet att äta mycket soya som förebyggande mot bla bröstcancer. Men de jag hittar är väldigt söta. Soyabönorna kanske kunde vara ett alternativ? Lycka till med försäljningen!

    SvaraRadera
  9. Gomorron!

    huuuu jag ryser ;-) äter du verkligen de där hela fiskarna? Jag är jättefjantig när det kommer till ny mat och håller mig oftast till sånt jag vet vad det är.

    Till frukost äter jag för det mesta havregrynsgröt för det gillar min mage, jag får lätt magkatarr om jag inte sköter mig. Därför blir det bara en kaffe om dagen och det är ju dagens höjdpunkt.

    Alla magar är ju så olika och det gäller ju att hitta det som passar en, det finns ju så många olika symptom. Skönt att du börjar få kläm på vad som är bra för dig och inte. Att ha ont i magen blir så påfrestande i längden.

    Porslinet och träsakerna du fått med dig hem är verkligen vackra, jag gillar deras stil.

    Nu till dagens idiotfråga, äter man soppa med pinnar? :S

    Att du kommer att göra succé på Galleri Hemsytt är jag helt övertygad om då jag sett dina vackra alster. Gillar framför allt att du skapat en röd tråd i allt du gör, man kan verkligen se att det är gjort av dig. Det är precis som om det hör ihop liksom. =)

    Kram vännen!

    SvaraRadera
  10. Jag tycker det där ser jätte gott ut. Älskar själv japanskt mat, men lagar tyvärr alldeles för sällan japanskt.

    H. Sussu

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!