torsdag 17 juni 2010

Något att hänga teckningar på

Nu börjar det bli färdigt i Juliettes rum och egentligen är det inte mycket som har gjorts om, allt som tidigare varit målat i gul har blivit vitt. Jag ville ha en vit grund för att sedan fylla på med färger och saker. Ovanför sängen sitter det smala hyllor som man kan lägga små favoritsaker på och ett band för teckningar har hängts upp på väggen. Tavlan vid huvudändan fick jag av min farmor när jag föddes och den är broderad av henne.


Teckningsbandet är gjort av ett satinband som jag sytt spets på. Sedan har jag tagit gardinklämmor och hakat i spetsöglorna. Jag är nog inte den enda som har en hög med teckningar som barnen ritar och den blir aldrig mindre. Detta är ett lite roligare sätt att visa dem på.


Idén kommer från Zink & vita ting som hade hängt upp sina florabilder på ett spetsband. Men eftersom det var barnen som skulle hänga upp teckningar kände jag att det kanske borde vara något mer hållbart, därför sydde jag fast spetsen på ett satinband innan klämmorna sattes dit.

I fönstret står nu en stor burk med pärlor. Den är gjord av en gammal olivburk som fått lite vitt tyg på locket och spets runt om. Jag sydde även på ett liten hjärta och skrev pärlor på, inte för att jag tror att någon missar vad den innehåller. Färdiga halsband får ligga löst på fönsterbrädet och de få pärlor som inte fick plats ligger i en lerskål som Juliette gjort.

I fönstret hänger nu den prickiga gardinen med ett ljusblått satinband. Tänk att rött och ljusblått passar så fint ihop.

Nu ropar barnen dags att gå ut i solskenet. Önskar er alla en härlig torsdag.

17 kommentarer:

  1. Så fint! Gillar verkligen dina ideér! Det där med ett band att hänga teckningar på tror jag att jag ska sno rakt av om jag får, det dräller av teckningar hemma! Man får ju inte slänga några heller om barnen får bestämma... De jag vill spara läggs ner i barnens minneslådor men en del av alla de andra skulle man ju kunna hänga upp som du gjort här :)
    kram

    SvaraRadera
  2. Jag har en jättestor tyganslagstavla i köket för alla alster. Men det vore en rolig idé att de får hänga upp bilder själva på sina egna rum också! Ska fundera på det.

    SvaraRadera
  3. Fint och enkelt. Precis det jag gillar.;-) Kram Stina

    SvaraRadera
  4. Vad fint du har gjort! Jag gillar särskilt gardinen - jättesöt! Tycker också att ljusblått och rött går bra ihop. Yngste sonens vrå håller jag på att piffa i ljusblått och vitt med några få röda detaljer =). Ha en fin dag! Kram/Lotta

    SvaraRadera
  5. Så fint litet flickrum! Fiffigt med spetsbandet! Måste komma på något liknande fast lite mer killigt. Precis som du söger, teckningarna blir inte färre... tvärtom!

    Hoppas ni har det bra! Kram

    SvaraRadera
  6. Vilken jättebra idé med bandet. Lätt att hänga upp också. Det här är en idé som jag gärna kopierar! Gardinen var väldigt söt med det blå bandet. Håller med om att rött och ljusblått är en underbart sommarfräsch kombination.

    SvaraRadera
  7. Vad fint du har gjort i Juliettes rum! Bandet med spetsen var såååå söt och den prickiga gardinen underbar. Jag blev väldigt glad över den fina kjolen. Ska ge bort den i present så därför har jag inte visat den på bloggen ännu men lite reklam kommer senare. Är väldigt sugen på den söta prickiga klänningen med.

    Hoppas att du får en fin helg med massor av mys!

    Kram Anna-Lena♥

    SvaraRadera
  8. Hej Mia! vad fint du gjort och vilket smart sätt att hänga barnens teckningar på! Röda gardiner med vita prickar, det får mig att tänka på mina gardiner som jag hade när jag var liten fast det var större prickar på dem! Ha en fin fortsatt vecka! Kram Helena

    SvaraRadera
  9. Vad fint det blir i Juliettes rum:)

    Ha en trevlig helg!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  10. Så fint det ble. Båndet var lurt ja - kosligere enn vaiere som jeg har sett brukt andre steder - og med blonde på så ble den virkelig søt og fin :)

    SvaraRadera
  11. Håller helt med - vitt är en bra bas i ett barnrum (och lite var stans ;) ).

    Så fint och finurligt sätt att visa teckningarna på! Får nog byta ut det grova snöret hos Em nu, för det där var en idpe att gilla!
    Önskar dig en trevlig helg (lite i förväg!)
    Kram
    Cathrin

    SvaraRadera
  12. Så fint det blir!!! Juliette kan ju inte vara annat än nöjd:) Satinbandet med spets var ju en superfin upphängningsanordning för alla små egentillverkade konstverk:)

    SvaraRadera
  13. Så mysigt hon får det. Iden med bandet snor jag utan tvekan nu när jag skall fixa lite på minstingens rum till veckan.
    Trevlig helg!

    Cia

    SvaraRadera
  14. Så fint du har gjort, tänk vad mycket roliga o enkla ider det finns! Hoppas att du får en Trevlig o Skön Helg! SommarKramar till dig! Therese

    SvaraRadera
  15. Vilken smart idé o snyggt var det oxå! Bra med bandet, så barnen kanske inte alltid är så försiktiga...
    Ha en fin helg!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  16. Så fint hon får det!
    Ditt band var mycket finare än mitt måste jag säga! *ler*
    Blått och rött är jättefint ihop och dina gardiner blev så fina!
    Hoppas att du har en fin start på helgen!

    Kramar Mimmi

    SvaraRadera
  17. Hallå bruden!

    Vad du pysslar och pysslar och gör fint. =)

    Du har verkligen rätt, rött och ljusblått är fint tillsammans. Förresten det där med mängder av teckningar känner jag igen. När jag hämtar Esme på dagis så har hon ritat en bunt, de är alltid till mig så jag har en del vid det här laget. *hehe*

    Jag vill så gärna bli klar med grabbarnas rum så jag får börja med Esmes rum men så länge det är fint ute så gäller utearbete.

    Ha nu en riktigt underbar helg!

    Kramar från Bergslagen

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!