söndag 15 augusti 2010

En award





Dessa förpliktelser väntar en glad blogg award-tagare:
- kopiera in award-bilden i sin blogg för att visa att man fått den.
- tacka och länka till den som nominerade en.
- nominera sju andra bloggare och länka till dem.
-berätta sju intressanta saker om sig själv.

Förra veckan fick jag en denna award av Annie .


Ibland önskar jag att jag hade ett jobb där jag alltid fick ha fina kläder. Just nu är jag hemma hela dagarna och går då mest runt i hemmaklänningar i trikå på sommaren och mysbyxor på vintern. Men när jag jobbade på H&M för 10 år sedan och när jag gick på tillskärarakademin hade jag alltid personliga och roliga kläder med passande accessoarer. Jag saknar det lite. Hur kommer det sig att fint och bekvämt inte riktigt går ihop hemma men borta? Som när jag var på bröllopet och hade den här klänningen, det var inte obekvämt alls utan jag gick runt och kände mig fin. Skulle jag däremot ta på mig den hemma och sätta mig och sy skulle jag inte klara en minut utan att behöva gå och byta om. Det gäller inte bara klänningen utan jeans också, jag kan inte ha på mig samma jeans hemma som i parken.


Jag har alltid tyckt att kaffe luktar gott men att dricka det har jag aldrig riktigt förstått mig på fram tills för en månad sedan. En kopp på eftermiddagen brukar det bli och jag vet inte riktigt om det kan räknas som kaffe eftersom det bara är cirka en dl kaffe, 0,5 dl grädde, 0.5 dl mjölk, 1 tsk honung, 1 krm kanel, lite nejlika och kardemumma. Det är nog mer som en fett- och sockerbombskaffedrink.


Jag är inte lat men jag tycker det är fint med gräs och oklippt gräs, speciellt mellan stenplattorna. Att det är mest klöver gör inte heller något, huvudsaken är att det är grönt. Så här grön och fin är inte hela gräsmattan, vid lekstugan är det mest jord men nya frön och mer jord är på väg och förhoppningsvis så är det grönt där från och med nästa år. Varför strävar vi efter den perfekta gräsmattan utan maskrosor och klöver? Jag har slutat med det, jag vill ha en trädgård full med ogräs och många vackra blommor så jag kan plocka in lite då och då utan att det syns.



Jag gillar bäddade sängar. Hemma hos oss är det förbjudet att gå och sova eller lägga sig i sängen om man inte duschat eller badat. Vet att det låter konstigt och jag har blivit värre efter att jag fått barn man vill ju inte ha hela sängen full med grus och jordiga märken efter sommarfötter, eller lägga huvudet på en kudde med dagis- och skolbaciller. Detta är anledningen till att jag ibland sitter och syr i morgonrock för ibland dushar eller badar jag långt innan jag går och lägger mig och måste då ta på mig rena kläder. Det är nog något fel på mig jag hör ju hur det låter men alla har väl konstiga fix ideer. Eller?


Jag drömmer om en rosenberså vid hammocken.
Rosorna planterades i våras och jag höll på att ge upp ett tag då de var fulla med löss, uttorkade och knopparna ramlade av. Men plötsligt hände det, efter regnet och det lite svalare vädret är rosenbuskarna finare än någonsin och jag börjar få tillbaka hoppet om en rosenberså. De är inte bara fulla med gröna fina blad, blommor och knoppar. De doftar även underbart gott.


Jag kommer att sakna de varma sommardagarna då tvätten torkade fort och luktade så gott. Snart är det dags att tvätta på kvällarna igen så den kan torka under natten.



Jag gillar att pyssla och återanvända gamla burka och askar. Nu börjar tyvärr min samling med "bra att ha-saker" bli full och jag känner mig mer som en skräpsamlare. När vi flyttade ner syrummet från övervåningen till förrådet fick Kenneth plötsligt se alla dessa samlarkläder (bra att ha-pysslet ligger i det vita träskåpet i sovrummet). Han undrade om jag mådde bra av att ha allt det där. Jag kunde inte riktigt svara på frågan men slängde ner det i en påse och nu ligger det åter i skåpet i syrummet. Jag kan inte slänga kläder som är hela trots att de är lite fläckar och hål på dem.

Det här var mitt sätta och skriva sju saker om mig själv. Hur ni som jag skickar den vidare till skriver är helt upp till er själva.

Dessa skicka jag vidare awarden vidare till:








Jag passar även på att länka till min systers nya blogg med söta namnet Nutpi och Kenneths musikblogg som han efter en paus åter börjat skriva på.

Tänk att det kan vara så kallt efter en varm solig sommar dag. Igår hade vi nästan 30 grader och sol vi passade då på att åka och bada hos farfar. Idag är det 22 men känns som 15 och jag sitter med långbyxor och långärmad tröja. Idag skall byxor sys färdiga och kanske hinner jag med några mössor. Jag har åter gjort ett försök att sy trikå mössor efter 2 års paus jag blev faktiskt riktigt nöjd.

Jag önskar er alla som tittar in i dag en trevlig söndag och hoppas att ni har roligare väder än vi.

7 kommentarer:

  1. Tänkte passa på att meddela att jag just nu har en tävling på min blogg där du kan vinna en valfri Lunafigur. Kolla in om du har lust!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Gratulerer så mye Mia - og vel fortjent:-)
    Ha en fin , fin søndag,
    klem Hege.

    SvaraRadera
  3. Så kul att få veta lite mer om dig. Ska nog också ta tag i min award jag fick av Annie!

    Ha det så bra!

    Kram Mia

    SvaraRadera
  4. Vilket fint litet reportage om dej! Ja, visst är det gott med grädde i kaffet! Efter stockholmsresan tror jag dock jag fick lite nog av allt sött och fett, har övergått till mjölk igen! Sängen däremot, den glömmer jag alltid att bädda. Men bädden brevid mej, den är alltid fint bäddad ;-).

    SvaraRadera
  5. Hej och tusen tack. Vad glad jag blev :D. Vad kul att läsa om dig. Vi får se om jag kan lyckas få ihop någon spännande läsning om mig framöver. Nu ska jag iallfall sätta mig med en bra bok. Ha en fortsatt trevlig kväll.

    SvaraRadera
  6. Mysig läsning om dig :) Jag dricker också kaffe med en massa mjölk i, det är liksom mer mjölk med kaffe än tvärtom :)
    kram

    SvaraRadera
  7. Alltid trevligt att läsa om dig. Jag kommer ihåg hur fint du alltild klädde dig när du pluggade och jobbade. Det är absolut inte samma sak att ha på sig fina kläder när man sitter hemma. Jag måste dock säga att jag saknar att ha på mig informella kläder, på jobbet har vi casual jeans day på fredagar nu under sommar månaderna och det är trevligt man inte när det är 30 grader och 100% fuktighet.

    Jag såg de fina kökshanddukarna från farmor som tokar på tvättstället utomhus hos dig. De är verkligen de enda kökshanddukarna dom suger upp och tokar upp ordentligt. Jag har insett att fina, dyra handdukar inte gör jobbet!

    Happy Monday förresten!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!