söndag 29 augusti 2010

Fortfarande liv i växthuset


Nu känns det verkligen som att hösten är här och det är lite för tidigt för mina växter. Men om några månader är det redan dags att så fröna till nästa sommar. I år sattes de lite för sent eftersom vi var i Japan i våras. Mycket växer och frodas fortfarande men pumpan mår inte bra, barnen som hade sett fram emot hemodlade pumpor till Halloween.

Något som trivs bra är två av mina psysalisväxter som är små träd, cirka 1,5 meter höga. Många frukter väntar på att bli mogna men idag hittade vi tre så barnen fick en var.


Auberginblommorna har precis slagit ut och hinner nog inte bli frukt innan frosten kommer. Det är en del lufthål i växthuset som gör att det inte blir jättevarmt. Jag kanske ska försöka täppa igen med brädor i år så kanske växterna klarar sig längre.


Tomaterna har hunnit bli röda och majsen blommar, men det blir nog inga kolvar i år tyvärr.


Tolv chilifrukter väntar på att bli plockade. Tänk att det kan bli så många på en planta.

Idag var sista dagen på Galleriet och Kinokokläderna som blev kvar har packats ner och ska packas upp i min minibutik i syrummet. Veckan som kommer blir det brudklänning och färdigställande av barnens rum. Först ut är Elliots 50-talsinspirerade rum, det kanske hinner komma några bilder på det i veckan.

3 kommentarer:

  1. Hej! Vad det växer och gror i ditt växthus! Riktigt imponerad blev jag av chiliplantan...en sån kanske man borde försöka sig på :).

    Kram/Annie

    SvaraRadera
  2. vad härligt med växthus! älskar dofterna....mmmm...

    SvaraRadera
  3. Hej! Vad härligt det ser ut i ditt växthus. Muffinsformarna du frågade om finns att köpa hos Elsas Hem.

    Kram Amanda

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!