lördag 7 augusti 2010

Japansk fika



Nu har solen tittat fram igen i två dagar, jag som nästan trodde att sommaren var slut efter alla regniga och grå dagar. För två år sedan hade vi semester i augusti och då regnade det nästan varje dag hela hösten. Vi får hoppas att det inte blir så i år för då kan den mörka halvan av året kännas väldigt lång. Härom dagen regnade det hela dagen och vi var inomhus och hade då japanskt mysfika, som alltid kombineras med en japansk film.


Eftersom mina barn har druckigt te sedan de var jättesmå har de lärt sig att dricka både grönt och svart te. Under vinterhalvåret fikar när det är ruggigt, tråkigt och kallt. Men i höst kommer två av barnen att vara i skolan så det blir bara jag och Leonard hemma. De små söta träfaten under tekopparna köpte vi i Japan i våras. Min tekopp till vänster fick Kenneth av min mamma för några år sedan. Eftersom han inte dricker grönt te så ofta har den blivit min eftersom den jag fick föll i golvet i många bitar. Jag blev så ledsen och nu ligger den i en burk och väntar på att bli lagad. Det kommer säkert inte att gå men den får ligga där tills jag känner mig redo att kasta den. Vi fick även matchande risskålar till. Barnens koppar har vi haft sedan jag var liten.

Olika sorters riskakor är ett måste och barnen älskar det. Det tog fem minuter för dem att äta upp det som ligger i skålen. Riskakorna är salta eller söta och en del har sjögräs runt sig.


De här kakorna köpte vi i Japan i våras och det är nog dags att äta upp dem nu. De har en bönfyllning och är så söta. Ser ni de små ögonen och den mosade lilla näbben. De ligger inpackade en och en i tunt rispapper.

Jag har varit lite dålig på att blogga den här veckan och det beror på att vi haft fullt upp med syrummet som nu snart är färdigt. Idag har jag burit in det sista och snart skall ni få se det färdiga resultatet.

Jag önskar er alla som tittar in en trevlig dag och ni som ännu inte anmält er till min utlottning hittar den här.

7 kommentarer:

  1. Så trevligt det låter med japansk mysfika. Så spännande med resa till Japan. Jag skulle gärna åka dit.

    Kramar från Viola

    SvaraRadera
  2. mysigt med te stund och japanska godbitar :) jag vet på ett ungefär hur kakorna smakar med bönor i. En absolut favorit faktiskt :P riskakor med sjögräs har jag dock aldrig smakat.

    Kram Malin

    SvaraRadera
  3. Vilken fin japansk dukning. Japanska tilltugg se så små och söta ut. Och nyttigare är det ju med sjögräs i. I en liten japansk butik några kvarter från oss blev vi en gång bjudna på grönt te med rostat ris. De plockade också fram en liten liten träask med utdragbara lådor, och bjöd barnen på jättesöta små blomgodisar. Vi besöker butiken ofta, och butiksförsäljarna har alltid massor att berätta om alla japanska föremål de säljer. Det är en upplevelse att besöka deras lilla shop.

    Våra barn gillar också att dricka te, de känner sig lite vuxna då :-). Så A fick till födelsedagen ett eget löste, en sil och en egen kopp.

    SvaraRadera
  4. Å så mysigt! Det gäller att ta vara på sådana stunder. Spännande också att få se alla saker ni har till.
    Här hemma är det bara jag som gillar te.

    Sovrummet blev väldigt fint.

    Kram Cia

    SvaraRadera
  5. Åh vad mysig er fikastund ser ut, och vad roligt att du ville dela med dej av den :). Jag är en väldigt dålig te-drickare, det blir endast några koppar per år, men av sådana här bilder blir man ju riktigt inspirerad :). Riskakorna såg intressanta ut!

    Ha en skön lördagskväll! Kram/Annie

    Ps. Det ska bli spännande att se det färdiga resultatet av syrummet :)

    SvaraRadera
  6. Hej Mia!
    Vad trevligt med japansk fika:)

    Ser fram emot att få se bilderna från ditt syrum!

    Ha en skön söndag!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  7. Japancharmiga och underbara Mia!!!!!!!!!!!! Väntar ocksà pà syrumbilder, kram till er fràn Spain!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!