torsdag 23 december 2010

Pepparkaksland


En hel dags knådande, kavlande, sockerlimmande och kristyrande och pepparkakslandet blev äntligen färdigt på kvällen.


Barnens små söta hus dekorerade med Ahlgrens goda bilar, rattar och jultillbehör. Klicka på bilden så får ni se hur fint de gjort.

Ett av husen ville inte alls vara helt och efter ett antal försök fick det vara kraschat av tåget som är på väg till julgranen med polkagrisar.

Även tomten har varit här men tappat små paket på vägen till...

Kyrkan, där inga av tornhusets delar ville passa. Men med massor av kristyr syns det inte så tydligt.
Tåget och kyrkan kommer från Icas bakbok. De små husens mönster har jag gjort själv med inspiration från fembarnsmamman.

Att tänka på till nästa år är att bygga ihop husen på kvällen då barnen sover så de står redo att pyntas på morgonen. Sockret stelnar fort och lugn och ro krävs för att inte bränna sig då delarna måste sättas rätt fort. En lite brännblåsa blev det i handflatan.

Det jag fick tänka på i år var att inte ha värmeljus på bomullen. Jag gjorde nämligen ett liknande land för några år sedan som några timmar senare låg under en gul hinna. Jag hade ställt värmeljus på bomullen och när de skulle tändas råkade tändaren komma åt bomullen och elden låg jämn och fin över pepparkakslandet. Hur man reagerar när det brinner kan man bara veta då det händer. Själv stod jag och blåste, någon annan hämtade vatten och tillslut hittade Kenneth vår lilla brandsläckare. Skänken klarade sig utan ett enda märke men pepparkakslandet blev oätligt och åkte i sopen.

I dag är sista dagen på Stortorgets julmarknad och alla saker packas ner vid middagstid, sedan är det paketinslagning.

Önskar er en trevlig dag före dag.

17 kommentarer:

  1. Du är så ambitiös! Vilket fint pepparkaksland!

    SvaraRadera
  2. Oj, så ambitiöst och seriöst! Och fint förstås!
    Hoppas att ni får en mysig och fin jul!

    SvaraRadera
  3. En hel pepparkaksstad!! I mona drömmar har jag också gjort en sån många gånger, men det verkar visst aldrig bli verkligenhet. :-) Jättefint!!

    Det blå pappret du frågade om kommer från LAgerhaus.

    SvaraRadera
  4. Du är heeelt otrolig gumman! Åh, vad imponerad jag blir! Hoppas att du och familjen får en underbar lugn och skön jul och att du får lite tid att pyssla med ditt syrum så allt är tipptopp till nästa år.

    Jovisst, knäckstrutarna vek jag till av vanligt bakplåtspapper som jag hade klippt till i lagoma bitar. Jag tejpade ihop dem med en liten bit silvertejp och satte i en bit av en grillpinne i bambu. När smeten hade svalnat vek jag ner kanten på pappret och tog bort tejpen. Ruskigt enkelt faktiskt!

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  5. Vilket underbart Pepparkaksland ni har skapat...du och barnen:) Gillar speciellt tåget som kraschar in i huset;)

    God Jul!

    SvaraRadera
  6. Hej Mia!
    Vad fint pepparkaksland ni har gjort!
    Så fint!

    Synd att vi inte hann till julmarknaden i år...
    Hoppas vi ses snart!

    God Jul!

    Kram kram

    SvaraRadera
  7. kikar in för att önskar dig en underbar jul

    Kramar Malin

    SvaraRadera
  8. Helt underbart pepparkaksland. Här ligger fortfarande pepparkaksdegen kvar i kylen, precis som förra året. Kanske nästa år att vi gör ett pepparkakshus...
    Ha en riktigt god jul!
    Kram Camilla

    SvaraRadera
  9. åh herregud vad duktigt! Det är ju skitsvårt att göra pepparkakshus, verkligen grymt jobbat! Passar på att önska dig en riktigt god jul också :-)

    SvaraRadera
  10. Åh, vilket underbart pepparkakeland! ville bara kika förbi och önska dig en riktigt God Jul med massor av mys med nära och kära!

    Kram Anna-Lena

    SvaraRadera
  11. Oj så tjusigt.... Heeeelt imponerad ju! Vilken idé, blev ju jättefint!! Vill önska dig en riktigt God Jul!

    Många kramizar från aka

    SvaraRadera
  12. *★ God Jul★* 。 • ˚ ˚ ˛ ˚ ˛ •
    •。★ *** ★ 。* 。
    ° 。 ° ˚* _Π_____*。*˚
    ˚ ˛ •˛•*/______/~\。˚ ˚ ˛
    ˚ ˛ •˛• | 田田|門| och Gott Nytt År. ♥ ♥
    Önskar Sannibus & Co.

    SUPERFINT! Jisses vad du måste ha jobbat! KRam

    SvaraRadera
  13. Hej!

    Tittar in för att önska dig en skön julaftonskväll!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  14. Härligt pepparkaksland - god fortsättning!

    SvaraRadera
  15. Hej Mia!
    God fortsättning!

    Vilka fina pepparkakshus ni gjort!

    Kika in hos mig så får du se hur söt Agnes är i sin Kinokomössa;)

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  16. Vilket fint pepparkaksland! Erfarenheten med bomull och värmeljus gjorde jag också en gång... Jag släckte med en våt handduk, men huset låg i ruiner.. Man lär av erfarenheten!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!