tisdag 28 december 2010

Vinter i årstidsfönstret

Det har gått ett tag nu och mer snö kommer det varje dag.

Lite nytt på hyllan har det blivit också, inte juligt men någonstans måste sakerna som lämnat plats till julen få vara. Alla goda ting är tre.

En ärvd gammal tändare,

Narssicer i terakottakrukor köpta på rea för två månader sedan. Om det blir något av dem vet jag inte, de har förvarats i tvättstugan och sett ut så här sedan jag köpte dem.

Gamla ficklampor. Den röda från tre små rum och den grå har vi fått av Kenneths mor eller farmor.

Det blev ett litet juluppehåll helt oplanerat jag hoppas ni alla haft en trevlig jul här har det varit lite tokigt och det får mig att undra vad är det som gör att julen är så viktig? Presenter, att umgås med nära och kära eller kanske tänka lite extra på de som inte har det så bra.

Jag vill inte att mina barn skall växa upp och tro att julen är en tävling där personen med flest och dyrast presenter vinner. TV-reklamen går inte att ta bort men leksakskatalogerna åkte i år direkt ner i återvinningen innan barnen hann se dem. Klart att de fick julklappar och mer än de behöver men att sitta och skriva långa lister för att sedan bli besviken är ju inte mycket bättre det. Vi har här hemma pratat mycket om julklappar, pengar och att det faktiskt finns barn som inte har det så bra.

En liten tanke bara, hoppas att det inte gjorde dagen tråkig för er.

Tack för fina julhälsningar och alla julkort som legat i brevlådan i år. De har fått en plats runt spegeln i köket så att vi kan se dem varje dag. Efter några års uppehåll i julkortskickande (uppehållet började då vi tog över båset Stortorget) kommer jag nästa år att försöka börja göra julkorten innan november. För visst är det lite roligt när något annan än räkningar ligger i brevlådan. Därför kommer det snart en liten utlottning där vinsten är något från Kinoko.

Önskar er alla en trevlig fortsättning.

3 kommentarer:

  1. Bra tankar tycker jag! Äldsta sonen berättar om kompisarnas julklappar för tusentals kronor och vi har pratat om att vi inte skulle ge så många och dyra saker även om vi hade råd, för jag tror helt enkelt inte man uppskattar och värdesätter det man får om det blir för mycket!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera
  2. Hej! Vilka fina små föremål du har vid årstidsfönstret! Pepparkaksbyn var helt underbar, duktiga barn du har!

    Jag håller helt med dej i dina tankegångar. Kvällen före julafton när jag paketerade in klapparna började jag må riktigt dåligt över hur många julklappar vi köpt när vissa barn inte får några klappar alls. Då hade vi ändå köpt mest "nyttosaker" åt dottern (handduk, kläder, ryggväska osv.) Några leksaker lämnade jag opaketerade och så fick de åka ner i "reserv-present-lådan" i stället. Det visade sig vara ett klokt val eftersom hon överöstes av paket av släkten (det är inte så många barn i vår släkt för tillfället). Tur att hon ännu var för liten för att riktigt förstå allt hon fick. Nästa år blir det absolut färre klappar!

    Kram/Annie

    SvaraRadera
  3. Håller med om det där med julklappshysterin, det är så synd att barnen blir så överösta med reklam och frestningar. Det bästa man kan göra är nog som du säger att prata med dem så att de förstår.

    Vi har haft en underbar jul hemma hos min mamma i Dalsland, Sverigeresan blev tyvärr lite kortare än planerat eftersom vi blev fast 2 dygn ute på wischan vid Ryanairs flygplats utanför Bryssel... Nu är vi hemma igen och det är ju alltid skönt oxå!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!