tisdag 22 februari 2011

Pärlor på burk

Nu har pärlorna flyttat ner till pysselskåpet och de ligger fint förvarade i glasburkar från oliver, pesto och äppelmos. Det är inte lätt att hitta stora glasburkar i mataffären som dessutom har gott innehåll.

Små virkade hattar för att dölja det tråkiga locket.

Pärlorna står på ett silverfat som jag fått av mamma och det får även fungera som pärlbricka. Där kan de hälla ut pärlor och plocka från fatet istället för att hälla ut på bordet. Och de kan ligga kvar till nästa gång utan att sprida sig över hela bordet och golvet.

Minipärlorna har fått flytta in i en Abbas caviarburk som även den har en virkad hatt. På bilden ser ni också en vanlig pärla och minipärlan (som är ca 3 mm).

Att göra saker med minipärlorna är väldigt pillig men det blir så mycket finare än med de vanliga. Dessutom sitter de ihop bättre när man stryker dem. På väggen bakom pysselbordet har jag satt upp två skruvar med en ståltråd mellan och på den har jag trätt på miniklädnypor.

Det var dagens tips. Skölj ur glasburkarna och förvara i ett skåp för man vet aldrig vad de kan vara bra till. I matskåpet kan de användas för nötförvaring, till en kanel- och sockerblandning eller något helt annat. Det är bara några av sakerna vi använder dem till.

Ett till tips för den som söker efter en ny väska. Prova gärna lyckan hos Linda där hon lottar ut en av sina fina väskor. Här hittar ni dit.

4 kommentarer:

  1. Så sött med de små virkade locken! :-)

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! Det var superfint med virkade lock, brickan under etc. Nu får jag rensa ut lite glasburkar känner jag, haha!

    SvaraRadera
  3. Nu blev jag påmind om att jag faktiskt skrev ut ett virkmönster på burkhättor för en evighet sen... Urgulligt för pärlburkar!
    Sen ser jag rosa kappan... Åhhhh så vacker!
    Som en liten vårkaramell:)
    Ha en riktigt mysig afton!
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Tack för fina ord. Jag blir så glad.

    Åh jag får nog härma lite. Min lilla kille har pärlorna lite överallt nu. Bland annat i en Ittalaskål som jag gärna vill ha tillbaka:)

    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!