lördag 26 februari 2011

Pärlor på ståltråd

Vi har alla säkert mängder av halsband hemma som är gjorda på dagis eller i skolan. Eftersom det roliga är att trä pärlorna används de sällan flera gånger. Ett tips är att klippa isär halsbanden och förvara i en glasburk. När de sedan är sjuka eller uttråkade kan man göra nya halsband.

Eller varför inte en galge? (Juliettes verk) Men då tar man ståltråd istället för vanlig tråd. Vår ståltråd var inte den stadigaste och galgen får vara mer en vägg- eller skåpdekoration då den inte klarar av att ha något på sig.

Leonard ville hellre göra en hund.


Har man mjuk ståltråd kan man forma dem till olika bokstäver.

Jag var inte ensam om att pyssla med pärlor i veckan, fröken pyssel hade även hon gjort en fin galge.

I veckan blev äntligen lampskärmen färdig och jag bestämde mig för att sy fast tyget. Så i helgen tänkte jag se om jag hittar en passande glödlampa och sladd. Dessutom vill jag hinna med att sy lite nytt.

8 kommentarer:

  1. Fina pärlpyssel! Ja det skadar inte att återanvända pärlorna, blir mest hängande annars.

    Kram Cia

    SvaraRadera
  2. De är så fina när de bara ligger i en hög, de där pärlorna. Bra att återanvända tycker jag.

    PS. Har förresten fixat det där med LinkWithin nu, tack för tipset, det var ju busenkelt egentligen.

    SvaraRadera
  3. Vad roligt vilken bra ide :) den ska jag ta med mig till dagiset

    Kram malin

    SvaraRadera
  4. Åh, de där bokstäverna måste jag nog göra med Corinne. Kanske till och med Theodor kan trä på några. Jag såg galgen hos fröken pyssel och blev lite sugen, men bokstäver är mycket bättre. Hoppas ni har en trevlig helg annars och att du mår bra!

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig idé med "pärlade galgar"..som sagt perfekt pyssel för lediga barn!

    jag gillar verkligen er pysselhörna med det stora skåpet som sväljer en massa..Här kommer kreativitet att flöda..det är jag säker på!!

    Hoppas att du har haft en skön helg!!

    Kramis Sanne

    SvaraRadera
  6. Hej Mia!
    Som vanligt full med inspirerande inlägg!!!
    Tack för dina ord hos mig - det värmer när man inser att man faktiskt inte glömts bort.. Nu har jag massor att ta igen :) Ska kika vidare bland dina äldre inlägg, såg bl.a. vilken underbar kappa du gjort till din dotter!
    Stor kram

    SvaraRadera
  7. Länge sen sist! Har nog tittat in här, men inte kommit för mej att skriva då jag inte varit aktiv på bloggen. Men nu är jag tillbaka. Massor fint du gjort. Skåpet blev snyggt, ser inspirerande ut med pärlorna och pennorna. Hoppas ni mår bra.

    SvaraRadera
  8. Vad fin galgen blev och vad roligt med bokstäverna! Det är väldigt roligt med pärlor, man kan göra så mycket med dem!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!