söndag 13 mars 2011

En virkad filt


Mitt löfte att aldrig virka fler filtar höll inte särskilt länge.


Förra filten var i akryl, inte det bästa materialet eftersom det nopprade och töjde sig ganska mycket. Så den här gången fick det bli ett ullgarn, samma som det jag använt till kuddarna (som har hållit sig noppfira än så länge),

Många rutor blev det, totalt 120 stycken och filten blev lång och smal.

Jag har varit osäker på hur delarna ska sys ihop. Jag började sy i yttre kanten av varje ruta från avigan men blev inte helt nöjd med resultatet. Därför sydde jag ihop den på rätsidan också och drog ihop hörnen med några stygn och tycker att det såg mer färdigt ut. Hur gör ni?

För att få filten lite större utan att behöva virka fler rutor virkade jag några rader i färg och avslutade med en vågig kant.

Om jag kommer att virka fler filtar vet jag inte, men just nu känner jag inte alls för det. Jag fick faktiskt lite ont i fingrar och handleder. Men man vet aldrig, om några månader sitter jag säkert i soffan framför tv:n med den här filten över benen och virkar på en ny.

Önskar er en trevlig vecka.

15 kommentarer:

  1. Åh vad fint! Vilka härliga färger! Virka är ett projekt som ligger på "önska-listan" men ganska långt ner just nu...det är så mycket jag vill göra:-)

    SvaraRadera
  2. Jättefin, jag kan inte ens skilja på avig och rät så jag kan inte heller svara på din fråga. Men jag har ett par filtar som mamma gjort, ser ut som om hon sytt ihop från baksidan. Raka linjer åt båda håll liksom..
    Ledig dag idag så nu är det full fart som gäller..

    Kram kram

    SvaraRadera
  3. En jättefin filt! Vilket tålamod du måste ha (förutom att du är duktig på själva handarbetet)! Har varit inne på kinokos hemsida och kikat några gånger. Jättefina klänningar, kjolar, kappor... Ja, allt är Jättefint!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Läckert rum du har, färgerna ger sån vårkänsla och blandningen av material gör det så personligt. Lampan kan man inget annat än älska.

    Precis som i ovanstående inlägg så gillar jag oxå dina kappor, kommer nog att låta mig inspireras av dom endera dagen :-)

    SvaraRadera
  5. Vilken vacker filt! Själv har jag virkat 3 filtar av "mormorsrutor", och har en fjärde på gång! Tycker också att det är lite svårt att få ett fint resultat när rutorna ska ihop sys. SJälv brukar jag virka ihop rutorna,med fastmaskor från avigsidan. Och genom båda maskbågarna.. Har nog blivit helt okej!:)

    Ha en skön kväll!

    Kram LInda

    SvaraRadera
  6. OJ vad fint! Jag har ännu inte orkat virka en hel filt, men jag har förhoppningar om att någon dag... Min hexagonfilt är ännu inte ens en babyfilt, men varje gång jag ser något såhär fint så blir jag sugen. Kram!

    SvaraRadera
  7. Underbart fin filt, och hela hörnan med soffan är ju supersöt!

    Vad skäont att höra att allt är bra med din familj i Japan. Jag tycker det verkar vara ett fantastiskt land med ett mycket sympatiskt folk :-)

    SvaraRadera
  8. Wow! Vilket fantastiskt jobb du gjort! Jag gillar färgerna och kombinationen av dom grymt mycket! :-)
    Idag har jag börjat pyssla lite med de japanska tidningsbladen, föresten. Tusen tack igen! :-)

    SvaraRadera
  9. Vilken jättefin filt! Får väl se om jag kan lyckas få ihop en filt någon gång. Det gäller väl bara att bestämma sig för att göra det, men det känns lite motigt :)

    SvaraRadera
  10. Men gud så fin, den är helt underbar! Färgerna är superfina och garnet ser så mysigt mjukt ut!

    SvaraRadera
  11. Oj vad den var fin! Vilket arbete... Tackar för tipset med ullgarn. Jag har länge tänkt göra en mormorsfilt, men det har alltid stannat vid val av garn.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Vilken inspirerande blogg du har! Kommer definitivt tillbaka hit!

    SvaraRadera
  13. Jättehärlig filt!! Jag brukar virka ihop rutorna med fm från avigan i de yttre maskbågarna. Sy skulle jag adrig ha tålamod till :-D! Men det blev ju väldans fint det med :-)!

    SvaraRadera
  14. Otroligt fin och läcker. Jag bara älskar mormorsrutor! Även om jag sätter barnens mormor på att virka dem :)

    SvaraRadera
  15. Hej! Vilken härlig blogg du har. Hittade hit genom en annan bloggis som tipsade om dina kläder. Härligt med kreativa tjejer som vågar satsa. Lycka till med ditt klädmärke! Marie

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!