fredag 15 april 2011

Det var en gång...

.... en fåtölj som behövde kläs om.


Innan det nya tyget skulle på behövde vi ta bort det gamla smutsiga och nötta tyget. Hela familjen tyckte att det var roligt tills vi fastnade och inte visste hur de skulle få bort tyget som satt vid skruvarna. Endast två muttrar syntes och att hela stolen gick att få isär genom att skruva på dem tog ett tag att förstå.


Sedan var det bara att haka ur fästet på dynan


med stolskarmen.


När stolstyget var borta fick vi se att hela skumgummit torkat och behövdes bytas ut.


Juteväven och skumgummit togs bort och kvar blev fjädrarna.

Nu är nytt skumgummi och juteväv köpt, karmarna ska slipas och målas. Äntligen ska fåtöljen bli färdig.

Trevlig helg!

9 kommentarer:

  1. Så fin form på stolen! Spent på resultatet, lykke til, alle sammen =)

    SvaraRadera
  2. Åh vad spännande! Har du gått någon kurs i möbeltapetsering? Är så sugen på att ge mig på ett sådant projekt, även om jag inte kan något.

    SvaraRadera
  3. Vilket roligt projekt :) ska bli spännande att se vilket tyg du har valt

    SvaraRadera
  4. Nä så kul, min pappa var tapetsör och målarmästare. Har sett en del möbler byta skepnad under åren och nu ska det bli kul att se din..!

    Ha det gott i helgen!

    SvaraRadera
  5. Va skönt att du löste problemet med att få isär den!! Det är bra att vara envis... :)
    Ska bli jättespännande att se hur den blir!
    Ha en fin helg!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  6. Oj, jag har alldeles glömt bort att mejla dig! Härligt att du fick isär den i alla fall! De stolar jag har klätt om har inte behövt tas isär på det där viset... Jag har bara kunnat klä av dem enkelt och sedan kopierat tygerna och satt fast dem igen. Ska bli väääldigt kul att se vilket tyg du har valt!

    Kram/ Anna

    SvaraRadera
  7. Ååå. så spännande! Ser fram emot att få se resultatet! Turkos eller vit?

    SvaraRadera
  8. Spännande projekt:) Angående pinnsoffan så löser det sig nog, ja.. Kom på nu att en kompis har en stuv av tyget, det går säkert att skarva. Håller med om att de brukar vara dyra, fick ge 2500 för min.. Inte helt gratis, men tycker ändå den var värd det! Ha det gott//Petronella

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!