tisdag 12 april 2011

Tisdagstema: påskpyssel

Frigolitägg, fjädrar, rullögon, färg, filttyg och ståltråd...


...blev tre små påskkycklingar.


Enkelt påskpyssel som passar små händer. Det enda jag behövde hjälpa till med var benen av ståltråd och klippa ut hår och näbb. Måla och klistra på allt klarade dottern själv. Ett tips när man målar ägg är att sätta dem i en äggkopp med kant (se första bilden). Då kan färgen ligga i kanten runt om. Men det funkar ju bara om man använder en färg, om man inte vill ha bruna ägg.

Jag hade köpt ull och nål på Panduoro för att göra fusktovade ägg men det funkade sådär. Jag tycker inte att ullen fastnade så jättebra men jag har kvar några ägg och massor av ull, så något ägg borde bli bra.

Mer påskpyssel hittar ni som vanligt hos Fabriken.

4 kommentarer:

  1. Fina kycklingar. Ja, nu börjar det bli dags för påskpyssel. Tror vi ska så påskgräs ikväll.

    SvaraRadera
  2. Vi ska också påskpyssla här. Har du tips på ris för allergiker?

    SvaraRadera
  3. Så gulliga! Vad duktig hon är!

    Kram Pernilla

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!