måndag 20 juni 2011

Gamla knappar och spetsar på tunika




Jag har i helgen gjort några nya mönster där grunden går att göra till en tunika, volangklänning eller ärmlös tunikaklänning. Jag började med tunikan för att se hur passformen blev och den blev som jag tänkt. Så nu blir det till att välja tyg på klänningarna och börja klippa till.






Tyget är en bomullsbatist (som jag brukar fodra klänningarna med) och spetsen runt ärmhål är nya. Spetsen över volangen och knapparna är efter K:s mormor och farmor. Som ni ser räckte det inte riktigt och hålen fick fyllas med tyg där jag även sydde på en liten lapp. Jag gillar verkligen knapparna även om de gulnat något. Jag tror att det från början är en metallstomme som man gjort knapphålsknutar runtom, precis som tränsarna som skärpet vilar i. Skärpet är flätat av rivna tygremsor. Kanske skulle jag göra några till de vita barntunikorna för att bli av med mer tygspillsremsor.




Ha en bra dag!



Mia

8 kommentarer:

  1. Å vilken fin!! Denna gillar jag skarpt!! Ser så luftig och fin ut!

    SvaraRadera
  2. Åh, vad den var fin! ser riktigt somrig ut!

    Kram Pernilla (vardagslyx)

    SvaraRadera
  3. Åh, vad du är snäll Mia, jag frågar dig mer än gärna när jag behöver! Jag tror att jag vet hur jag ska göra med knappslåarna nu, men det var inte helt lätt att få till det, och det ser inte så snyggt ut. Du får se sen när jg fått i knappar och fållat, för det är bara det kvar.

    Linnet är så fint, en riktig dröm. Och det där med att fläta skärp av tygremsor var ju riktigt smart, jag har så svårt att slänga även små spillbitar. De gulnade knapparna gör bara att det blir finare tycker jag...

    SvaraRadera
  4. Tack för den fina kommentaren på min blogg!
    Jag har heller ingen coverpro-maskin! Jag syr fast banden i kanten med overlocken och sen stickar jag ner bandkantningen på vanliga maskinen, antingen med enkel eller med tvillingnål. Syr alltid den sömmen med vanlig raksöm,inte stretchsöm! Jag sträcker mudden eller interlocken lite efter som jag syr. Hoppas att du blivit lite klokare på min beskrivning!! //Gittan

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!