torsdag 30 juni 2011

Jordgubbar i sockerstärkt virkad korg

Jag ville ha några söta korgar till lekstugan och kom på att jag hade fem små runda dukar i en låda som kunde bli korgar. En glasskål fick vara modell och de sockerdoppade dukarna fick ligga i dem tills de stelnade. Det tog sin lilla tid att sockerstärka dem, men till slut lyckades jag få de första tillräckligt stadiga så att man kan ha saker i dem.


I måndags gjorde vi en god sommardrink av nyplockade jordgubbar, sockerlag, pressad citron och lime, lite mineralvatten och rom.

Jag trodde aldrig att vi skulle få så här mycket jordgubbar. Åtta plantor sattes ner när vi flyttade in i huset för snart fyra år sedan och nu är det säkert hundra. I tre dagar har vi nästan plockat 1 liter varje dag och fortfarande finns det fler som hänger och väntar på att bli röda.

Solvarma nyplockade jordgubbar som säger plopp när man tar loss dem. Jag plockar och barnen står bredvid som fågelungar och äter upp dem. Om tiden och orken finns i år ska en liten stenmur upp och jordgubbarna kommer att få det ännu större och bättre. Så nästa år kanske vi får några över så att vi kan koka sylt också.

Ha en bra dag!
Mia

5 kommentarer:

  1. Det är sommar det! Vilka härliga bilder!

    SvaraRadera
  2. Otroligt fina bilder och jättesöt skål.

    Den där drinken lät inte dum heller. Vi plockade massa jordgubbar igår så man kanske skulle testa. :-)

    SvaraRadera
  3. Vilken fin skål - och vilka härliga jordgubbar, kul att ha egna!

    SvaraRadera
  4. Åh, så gott det såg ut!!! :-)

    Ha en fin helg.
    Kram Elina

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!