onsdag 23 november 2011

Den blåblommiga servisen



De blåblommiga servisen används flitigt hemma hos oss. Men det är inte alla som jublar när den plockas fram på bordet. Idag är det många som helst vill dricka kaffe och te i stora koppar. Nackdelen med en för stor kopp är att teet ofta blir kallt innan man hunnit dricka ur. Visst kan jag hålla med om att det är mysigt att värma händerna runt en varm stor tekopp men så ofta är jag inte kall om händerna när jag är hemma, trots att vi snålar på värmen. När jag dricker te själv dricker jag ur en lagom stor kopp och när gästerna kommer tycker jag att det är lite trevligt att plocka fram finservisen.

Något som också är väldigt trevligt är att göra små minipajer som man sedan serverar på fina fat med glass på pajen (gillar jag) eller på fatet. Inte krångligare än att göra en stor paj men det känns så mycket mer personligt att få en alldeles egen paj. Det enda tråkiga är att man inte kan ta påfyllning. Men man kan man ju alltid gör några extra om man vet att man har matglada gäster.

Nu ska barnens vinterkläder sys färdigt, äntligen!

Mia


6 kommentarer:

  1. Jag gillar idén med finporslinet. Härligt, lite tunnare porslin. Men använder vi vårt? Rätt sällan måste jag erkänna. Alla vi känner dricker kaffe ur mugg. Syr du barnens vinterkläder alltså? Du är otroligt duktig! Kramar Kicki

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Vilket härligt porslin. Jag älskar att dricka kaffe ur koppar med tunn kant. Ha en go dag!

    SvaraRadera
  3. Vilken fantastiskt fin servis! Väcker lite avundsjuka i mig... :-)

    Jag använda faktiskt trälim till musmattorna. Främst för att det var det enda limmet jag hade hemma. Och ja, dom funkar lika bra som innan pimpningen.

    Vad fint pannbandet blev föresten, i inlägget nedanför. Jag har ett liknande på gång. Halvfärdigt än så länge, men i helgen ska jag lägga in ett ryck och få det klart!

    SvaraRadera
  4. Jag gillar inte blått, inte alls. Men när jag tittar in hos dej som har så mycket fint i blåa toner så blir jag nästan, nästan sugen på lite blått ändå :-)

    SvaraRadera
  5. Hej! Vilken underbar servis! Önskar dig en trevlig söndag!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Ljuvligt porslin! Hur kan någon tacka nej till en fika med det?

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!