onsdag 21 december 2011

Underbar saffranskola



De här är så goda att det förmodligen inte kommer att finnas några kvar till julen. Lagom mjuka, smälter i munnen och lämnar en underbar smak av saffran.  

Jag tog ett vanligt kola recept från vår kokbok och bytte ut cacaon mot en påse saffran. Gjorde ett kulprov och tyckte det var ok men som senare visade sig vara alldeles för mjuk. Att det dessutom luktade lite bränt gjorde att de kände ännu mer färdiga men förmodligen var det gammal mat på plattan som började brännas och lukta. Men för att lösa kladd problemet rullades kulor (som blev platta) och därefter doppades de i smällt choklad. Några fick lite minikulströssel på sig och några flingsalt (som gjorde att de blev jätte jättegoda ). Vi stod där i köket och mumsade när barnen lagts sig och kom på att lakrits kola, doppad i choklad med lite flingsalt är nästa variant.

Nu är det inte många dagar kvar till jul och barnens paket börjar smått slås in på kvällarna. 

Önskar er alla som tittar in en härlig vinterdag!

Mia

7 kommentarer:

  1. Lakritskola med choklad och salt är min favvorit. Jag krossar turkiskpeppar och låter det koka med kolasmeten. Gott som snus det där. Ska testa saffrankola i år.

    SvaraRadera
  2. Dem såg farligt goda ut =)
    Kramkram

    SvaraRadera
  3. Mmm... det låter fantastiskt gott!
    /HönaPöna

    SvaraRadera
  4. Jag provar gärna både ditt och majtjho´s recept, låter goda båda två.
    Har inte ens kokat knäck ännu men det hinner jag väl i morgon då.
    Go vinterkväll på dig!

    SvaraRadera
  5. Hej Mia!
    De ser supersmarriga ut!

    Ha en riktigt GOD JUL!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  6. Låter supergott. Härligt med egen testing, speciellt när resultatet överträffar alla förväntningar :)

    God Jul

    SvaraRadera
  7. Ser ju helt fantastiska ut. Och vad gott med saffran i också tänker jag. Ernst sa på radion i morse att man kan använda vanlig knäcksmet och smaksätta med vad som helst. Och har Ernst sagt det så är det sant, eller hur?
    Kramar Kicki

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!