tisdag 21 februari 2012

Toppa semlan med en stjärna


Semlor är ju så gott och jag skulle lätt kunna äta en om dagen men det funkar ju inte. Men en då och då kan ju inte vara så farligt. Det har resulterat i att jag redan hunnit med 4-5 stora köpesemlor i år. Dagen till ära har jag bakat semlorna själv och lite extra fina fick de bli. Förra året såg jag nämligen några fina semlor hos Emma och i år ville jag göra en egen variant av dem. Hur hennes är gjorda vet jag inte, men jag använde mig av en pepparkaksform.


Ta en kakform och placera uppe på semlebullen. (har du ingen kakform kan du rita motivet på papper, klippa ut, lägga på  semlan och skära runt) Därefter skär du ut konturerna på formen med en liten kniv, lättast är det att göra det på utsidan. Ta försiktig ut formen och gröp ur lite av bullen och blanda med  mandelmassa och lite grädde. Fyll igen hålet och klicka på grädde, lägg på stjärnan och pudra på lite florsocker.

 

Ett litet tips för att få bullarna runda och släta är att rulla degen med ett lätt tryck under handflatan.


Tips två är att låta halva degen bli vanliga bullar, för även om det är väldigt gott med semlor kan det vara trevligt att variera sig med kanelbullar.


För första gången har jag även gjort egen madelmassa och med tanke på hur enkelt det är känns det ganska löjligt att köpa den i affären. Gör du den själv slipper du dessutom alla tillsatser och konserveringmedel.

Så här gjorde jag;

Skållade sötmandeln 
La ner dem i en hög bunke och mixade ihop med florsocker.
Färdig!

Till ca 1dl hel mandel använde jag ca 1 msk florsocker.

Önskar er alla en trevlig fettisdag med många goda semlor eller annat härligt gott. För man mår bra av goda saker ibland.

Mia

17 kommentarer:

  1. Gott! Jag skall också baka semlor till den lilla familjen idag! Fin ide med stjärnorna..undrar just om jag har en så liten form - för så provar jag :)

    SvaraRadera
  2. Stjärnlock så klart! Jag älskar små detaljer som detta. Vad fint! Och gott ser det ut... :)

    SvaraRadera
  3. Jag har inte gjort mandelmassa själv tidigare, men när jag ser hur enkelt det är finns det ju ingen anledning att köpa det längre. Bra tips! Och fina semlor såklart.

    SvaraRadera
  4. Hei på deg, så fin og koselig blogg du har, her vil jeg lese mere. Masse fin inspirasjon. Legger meg til som fast følger hos deg jeg;) Beste hilsner fra Wilhelmines blogg i Norge

    SvaraRadera
  5. Så fiffigt med stjärnlock! Trevlig fettisdag!

    SvaraRadera
  6. Så har jag gjort mina semlor med stjärnlock också :)

    SvaraRadera
  7. Vilken smart idé med stjärnlocket! Så enkelt, men verkligen det lilla extra. :-)

    SvaraRadera
  8. Älskade idéen med stjärnlocket =)

    SvaraRadera
  9. Så gott! Själv har jag idag blivit bjuden på semlor med blåbärsgrädde och vaniljkräm. Lite annorlunda men väldigt gott! / Annika

    SvaraRadera
  10. Mmm så underbart gott och så läckra de blev. Jag är precis som du, lite galet förtjust i dessa godsaker. Har också ätit ett antal redan, dock inte vid samma tillfälle ;) Trevlig o inspirerande blogg!
    Fortsatt trevlig kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  11. vilket fiffigt sätt att stansa ut locket!! Tack för det tipset det kommer vi garanterat att använda oss av hädanefter! kram emelie och elin

    SvaraRadera
  12. Åhh vilket bra tips om att göra mandelmassan själv, sånt gillas! I helgen blir det nog till att testas, just nu är tid dn bristvara här. Och så får jag rota bland pepparkaksformarna också.

    SvaraRadera
  13. Ser löjligt goda ut! Tänkte igår på hur gott det vore med hemgjorda semlor, lite "tyngre" och saftigare och inte sådär luftiga och torra som de man köper (även på kondis) lätt blir. Men jag fick aldrig tummen ur att baka egna..

    Får njuta av bilderna på dina istället :) Kul förresten att du gillade min illgula hylla! //Petronella

    SvaraRadera
  14. Vilket roligt sätt att piffa till semlorna lite med stjärnlock! Jag har också upptäckt hur löjligt enkelt det är att göra egen mandelmassa. Helt fri från alla tillsatser :o)

    //Linda

    SvaraRadera
  15. Åh så fina! Jag vill också baka egna !!! Har inte hunnit i år. Åt en suuupergod igår och vad glad för det.

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!