fredag 30 mars 2012

En gammaldags skoldag


I går hade skolan en gammaldags skoldag och jag var lika glad som barnen och fröknarna över detta. För finns det finare kläder till pojkar än de som de hade förr? Flickor är alltid fina, medans pojkar (tills de kommit upp i en ålder då de också börjar intressera sig för kläder) går runt i mjukisbyxor och huvtröjor. Varför är det så? För någonstans är det ju vi som köper kläderna. 

Hur som helst så sydde jag dagen till ära en rutig klänning med vitt förkläde (av ett trasigt gammalt lakan) till Juliette. Till Elliot sydde jag en ny skjorta, byxorna och västen syddes förra året och eftersom västen är  Leonards är den lite trång i ärmhålen och över bröstet. Men det verkade inte besvära Elliot så länge den inte knäpptes.


 Hängslen var ett måste enligt Elliot och tyvärr var dessa de enda vi hade hemma. Alldeles för små, så de fick sitta fast men hänga löst vilket gjorde honom mer till en buspojke.



Men med manchesterjackan jag sydde för 1,5 år sedan såg Elliot nog mer ut som han bor på en stor gård och ska ut och skjuta fasaner.

      
                     
Tunn svalkande ljusblå sommarskjorta med farfarskrage kommer snart att finnas på hemsidan.  Även denimvästarna och en vit bäckebölja-skjorta hittar du där snart.

Barnen skulle ha med sig en smörgås med pålägg, som man brukade ha förr. Elliot som älskar sill skulle från början ha det som pålägg, men på morgonen när jag gjorde i ordning smörgåsarna ångrade han sig då han tyckte att det var lite för kladdigt med senapssill. Dricka fick de också ha med sig, gärna i en glasflaska men det hade jag helt missat så jag frågade fröken lite snällt om de kunde få ett glas vatten. Inte så populärt som ni kan förstå.... men tänkt vad bra vi har det nuförtiden, med rent vatten i kranen i alla fall.

En trevlig helg önskar jag er!

Mia

23 kommentarer:

  1. Men åh vilka fina kläder du har gjort!! Och vilka härliga bilder sedan...Den där dina barn håller varandra i händerna är ju bara ljuvlig :)!

    Ha en riktigt go helg :-)!

    SvaraRadera
  2. Håller med ovanstående talare :) Helt ljuvliga kläder och underbara bilder! Precis ett sådan förkläde skulle jag vilja sy till min lilla dotter. Jag tycker det är sååå charmigt. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  3. hjälp vad fint...! Lyckos dina barn som har en så påhittig och kreativ mamma! :-)

    SvaraRadera
  4. Jätte fina barn du har! Och vad kul att dom har gammeldagar!!

    SvaraRadera
  5. Men så fina! De är som hämtade ur en film från förr. Vilken tur att de har en mamma som är så flink med symaskinen - så att det kunde få så fina kläder :)

    SvaraRadera
  6. Vilka fina barn du har! Dom drog uppmärksamheten till sig mer än dina fina kläder till att börja med! Helt underbara bilder! / Annika

    SvaraRadera
  7. Underbara bilder, underbara kläder, underbara barn!

    SvaraRadera
  8. Guuuud, så fina dom är! Den där outfiten slår ju mjukisbyxor och luvtröjor med hästlängder! :-)

    SvaraRadera
  9. Vad kul med en sådan dag!! Dina kläder är fantastiska...

    SvaraRadera
  10. Så fina dom är, och så kärleksfulla bilder!

    Håller med dig om att stilen på pojkkläder var vackra då, på den tid det begav sig.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  11. Fina pics:) Du har en mysig blogg..hemtrevlig. Vill du ha lite vårkänslor kan du kika in till mig:) Jag önskar dig en underbar helg med hopp om vårsol.

    LOVE Maria på inredningsvis

    SvaraRadera
  12. Ljuvliga bilder, ljuvliga kläder och framför allt ljuvliga ungar! :)

    SvaraRadera
  13. Så otroligt fina kläder, barn och bilder. Jag älskar de där fina skjortorna, tyvärr har min son vägrat använda skjorta i ett års tid. Hänger flera fina i hans garderob, men det går inte. Hoppas på att det ändrar sig när han blir äldre. Älskar verkligen dina kläder!

    SvaraRadera
  14. Så fantastiskt fina! Både barn, kläder och foton! Det här var det finaste blogginlägget jag sett på länge! Underbart, du är så himla grym!

    SvaraRadera
  15. Oh, så snygga kläder och vilket roligt tema.

    SvaraRadera
  16. Vilket fantastiskt roligt tema. Och vilken tur att det var dina barn och inte mina, för mina hade då inte fått så fina kläder....om jag inte hade lyckats fjäska in mig hos svärmor som verkligen kan sy kläder. Jag borde gå en sykurs. Hade varit roligt att kunna sy lite kläder iallfall :)

    Kramar

    SvaraRadera
  17. Så kul att få ha lite maskerad, bara sådär! du syr gudomligt. De är jätte, jättefina med sina "äldre" kläder :)

    SvaraRadera
  18. Det måste vara riktigt roligt för barnen att få lära sig mer om hur det var förr!
    /Henrietta

    SvaraRadera
  19. Kul idé av skolan att fixa en sån dag! Underbara kläder du har sytt...!

    SvaraRadera
  20. Superfina kläder - vilket härligt skoltema!

    SvaraRadera
  21. Oj vad jag skrattade åt fasanskjutarkommentaren! :) Tycker du fick till väldigt fina kläder, hoppas barnen också tyckte det var kul med en annorlunda skoldag.

    SvaraRadera
  22. Hej Mia, längesedan nu! Nu kommer jag uppdatera min blogg bättre framöver ;-) Vilka underbara kort pa dina fina barn. Superfina kläder verkligen! kraaam

    SvaraRadera
  23. Vilken kul idé av skolan. Bra sätt att låta barnen göra ett nedslag i historien. Och oj, vad fina de var!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!