tisdag 26 juni 2012

I min lilla lilla värld av tyger

           

            
    
          

Att hålla snyggt och städat i ett syrum är faktiskt omöjligt, i alla fall för mig. Jag kan hålla på och städa och fixa en hel dag. Dagen efter när jag sätter mig där ute och börjar dra fram tyger och mönster är kaoset framme igen. Värst är väl egentligen det där stora skrivbordet där jag skjuter undan allt sånt som inte behövs för stunden åt sidorna för att ens kunna använda bordet.

Men jag försöker verkligen hålla ordning där inne för det är ju så mycket roligare att börja sy utan att behöva leta efter bordet. Och får man objudana gäster är det trevligare om det inte ser ut som en explosion av tyger, damm, trådstumpar, knappnålar och pappersbitar.

Tygbalar förvaras under skrivbordet, udda tygbitar har sorterats i färg, mönster till kläderna hänger på utsidan av en tapetserad garderobsdörr och allt som är tillklippt och väntar på att sys ihop har markerats med storlek så rätt del paras ihop. Men sedan har vi alla de där sakerna som inte hör hemma någonstans, precis som den lilla högen de flesta har hemma. Men i ett syrum har man typ 100 gånger mer sånt småkraffs. Så antingen låter man det ligga kvar på bordet eller så lägger man det i en låda som aldrig kommer att rensas, för att det är ju bara så tråkigt.

Fler bilder på syrummet hittar ni här, både nya och gamla från det förra syrummet. 

8 kommentarer:

  1. jag tycker allt att det ser ut som att du har fin-fin ordning. Men det kanske bara gäller att fota rätt vinklar! :-)
    I mitt nya hus kommer jag att få ett stort syrum längst in i huset. Förhoppningsvis kommer inte så många att gå in där, för någon bättre ordning det vågar jag nog inte hoppas på!

    SvaraRadera
  2. Visst är det svårt att hålla ordning i syhörnan, samma är ju här :) MEn inspirationen flödar så mycket mer när det är ordning och reda!

    SvaraRadera
  3. Det är så kul att se andras syrum! Tycker nog också att du har väldans bra ordning, men vet precis vad du menar med att ordningen ändrar till kaos på bara några minuter när man sätter igång...

    SvaraRadera
  4. Gillar ditt sätt att bringa ordning i stöket. För stökigt blir det i syrummet. Vissa dagar hinner jag bara städa där. Inte är det någon annan jag kan skylla på heller eftersom det endast är jag som härjar där.

    Då blir det en sydag i dag. Började på en väska i vaxduk i går men tänkte helt fel så jag sprättade en hel del.

    annika

    SvaraRadera
  5. Det ser väldigt inbjudande och inspirerande ut! Jag får lust och sätta mig ner och sy lite. :)

    SvaraRadera
  6. Ja tänk att det ska vara så svårt att hålla ordning fast man vet hur trevligt det är att kreera i ett nystädat rum. Undra varför? Du får njuta av redan så länge den varar.

    SvaraRadera
  7. Jag vet! Mitt arbetsrum ser ut som skam. Om man är som jag så har man iallafall 48 projekt på gång samtidigt och allt sådant halvfärdigt ligger utspritt i mitt arbetsrum. En vän frågade en gång om hon fick se mitt arbetsrum. Trodde att hon skulle få inspiration till sitt eget... Och ja, hon fick väl gärna se men jag förklarade ju att någon inspiration skulle hon inte få. Dock skulle hon upptäcka att allt inte är som i bloggvärldens redigerade värld :) :)

    Kramar Kicki

    SvaraRadera
  8. Jag har också en tendens att liksom skjuta allt åt ena hållet för att få plats. Ibland gör jag ett ryck och röjer undan ALLT i pysselrummet, dock skulle vi behöva lite bättre förvaringslösningar till småsakerna. Dottern skulle också behöva bli bättre på att slänga sådant hon inte ska ha kvar eller använda till något.

    Min man har sagt att om vi någonsin flyttar från det här huset ska pysselrummet placeras i ett rum med en dörr som går att stänga, inte som nu i allrummet på övervåningen till allmän beskådan!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!