torsdag 19 juli 2012

Sked blir grönsaksskylt




Jag såg så jättefina skyltar till trädgårdslandet hos Ninette för ett tag sedan. Sådana som man kan ha ute året runt utan att de ruttnar. Det är ju väldigt bra om man är lite glömsk eller har hundra andra saker att tänka på när mycket ska vinterförvaras.

               

Det som behövs är några gamla silverskedar och bokstavsstansar (mina kommer från Slöjddetaljer). Men för att underlätta stansandet kan det vara bra med lite tejp (själv har jag använt eltejp) och en bräda att lägga skeden på så den ligger platt. Ninette har sansat i själva skeden, men eftersom det var första gången jag gjorde det här valde jag den platta sidan.

Jag markerade ut var jag ville ha texten med en tejpbit och följde ovankanten på den när jag bankade i bokstäverna. Och det kan underlätta lite om man har någon som håller i så inte brädan, skeden eller stansen flyttar runt.

Första blev bäst, andra gjorde Kenneth som tyckte det såg väldigt mycket roligare ut att stansa än att hålla allt på plats. Tredje och fjärde gjorde jag själv och de blev riktigt dåliga. Så hoppiga bokstäver att man nästan blir lite snurrig när man tittar på dem. Men fina är de och lyser upp som småspeglar i odlingslådorna.

Ha det fint alla ni som tittar in!

Mia

18 kommentarer:

  1. gillar verkligen idé... och de ser jättefina ut! Mycket fint att stansa på skaftet också!

    SvaraRadera
  2. Så snyggt!!! vilken jättebra idé!!!

    Allt gott!
    //lisamaja

    SvaraRadera
  3. Nämner oj! Bästa idéen!
    Tack för den!

    SvaraRadera
  4. Det är ju helt otroligt vad man kan hitta på! Fint! / Annika

    SvaraRadera
  5. Tror det var veckans super fina idé du kommer med där, 10 point!!! Det ser fint ut i rabatten och så tror jag att det är skoj att göra + att det bara är en bra idé. Oh jag gillar din blogg :) bra dag till dig och dina!

    SvaraRadera
  6. Å vad fint! Sådana där bokstavsstansar har jag ju hemma och använder bland annat till lera, men skedar har jag inte provat än. Tack för tipset!:)

    SvaraRadera
  7. Åh, vad duktig du är! Såå fint!

    SvaraRadera
  8. Hoppiga bokstäver är ju bara charmigt :-)! Blev ju hur fint som helst :-)!

    SvaraRadera
  9. Fiffigt! Vad snyggt det blev med tidningstapeterna! Jag har bloggat om kjolarna, de är verkligen fantastiskt fina!

    SvaraRadera
  10. Åhh snygga! Har också bokstavsstansar någonstan..lite rörigt när man har sina pysselsaker på fler ställen..men bara dom dyker upp så skall jag testa att göra något liknande.. =)

    Kraaaaam
    Sanna

    SvaraRadera
  11. Fiffigt!! I år sådde jag bara fem olika saker och nu ska jag attans klara att hålla ordning på vad som är vad:-)
    Fast när jag blir storodlare om en sisådär fem år så ska jag ha superordning på vad som är vad!!

    SvaraRadera
  12. men så fint! ser pilligt ut, jag tycker inte det gör ngt om stansade bokstäver blir hoppiga, ser bara mer "rustikt" ut då tycker jag ;)

    SvaraRadera
  13. Jättefint! Man kan göra mycket med några stansar. Detta var en fin-fin idé. Och själv gillar jag att det blir lite hoppigt. Charmigt kan man kalla det. Eller personligt :)

    Kramar

    SvaraRadera
  14. Hejsan, vilken jättebra idé den ska jag komma ihåg. Har bara använt siffror innan att märka "tråkiga" saker med :) Karin

    SvaraRadera
  15. Jättefint! Hade jag orkat ha en trädgård hade jag gjort samma sak!

    SvaraRadera
  16. Åh vilken kul ide! Jag vill ha som det står kaffe och the på :) och choklad...

    SvaraRadera
  17. Vilken fin idé, Mia!

    Glömsk är jag inte när det gäller min trädgård, men vi har många loppis-silverskedar som vi inte använder eftersom vi redan har fint gammalt silverbestick. Jag kan dock inte låta bli att köpa lite bestick på loppisar då och då för att ge bort som present tillsammans med hemmagjort lemon curd eller sylt. Tack för inspirationen!

    Soliga hälsningar, Juliane

    SvaraRadera
  18. Vad fint det blev att stansa på skaftet också! Själv gillade jag att ta ut svängarna och banka skedarna platta, fick lite utlopp för ett och annat där kanske ;) Har planerat att göra fler, ska kanske testa att stansa i skaften jag också, måste kolla min skedsamling och se om jag har nån med fina skaft!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!