fredag 10 augusti 2012

Vackra lilla stad



Då var vi hemma igen efter trevligt födelsedagsfirande på båt och några timmar i vackra Tallin. Att det var så här fint hade jag inte alls trott.

        

En tur upp i kyrkotornet blev det och det var jobbigt kan jag lova. En smal stenspiral trappa som man aldrig verkade ta slut, men efter 268 trappsteg och några trötta ben var vi till slut uppe.


Massor av fina hus i härliga pasteller fanns det.

       

Och stenmurar som man kunde hoppa mot.


     
Och alla de små butikerna med fina hantverk, de kunde man strosa runt i länge för inspiration. Och att hitta något att äta var inte svårt det fanns små fina restauranger överallt.

Ett litet minus var alla dessa butiker som sålde alkohol hela vägen från båten till staden. Det gav inte ett trevligt förstaintryck, men då är ju jag lite extra känslig för sånt så det kanske inte är andra som reagerar på det.

Om man reser med barn med trötta ben kanske en liten tur i det gula tåget vara något. Lite läskigt tycker jag, då gatorna var smala och ojämna men det lilla tåget klarade av både små uppförsbackar och nedförsbackar. Turen tog cirka 20 minuter och börjar sin färd vid stora torget.

Tyvärr så hade jag varken telefon eller dator med på resan och  missade Tyg och Otygs lilla tips. Men kanske är det någon annan som har en resa inplanerad, läs då kommentaren på blogginlägget innan. 

En väldigt trevlig stad som vi kanske inte hade besökt om svärmor/farmor inte valt att fira sin födelsedag där. 

Trevlig helg!

5 kommentarer:

  1. Ja, det var ju synd, men du får väl åka dit igen! :) Vi var ju där i hela två(!) dagar och hann besöka flera trevliga ställen, jag kommer att göra några inlägg på bloggen de närmaste veckorna med tips.

    Jag tycker förresten också att det känns lite sådär med alla tusen "alko-markets" överallt, ungefär som att det bara är därför folk åker dit, eller vad?

    SvaraRadera
  2. Det ser onekligen ut som värt ett besök. Och inte särskilt långt bort är det ju heller :)
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Det ser jättefint ut! Vi har funderat på att åka dit över en helg. Tack för tips om washi-tejpen också :-)

    SvaraRadera
  4. Håller med, jättehärlig stad! Vi var där i 3 dagar, höll mest till i gamla stan, mycket charmigt där! =) Vill åka igen!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!