onsdag 31 oktober 2012

Ett pyssel för alla


        


Jag har sett jättefina krympplast-saker men inte riktigt förstått vad som var så kul med det. Jag menar, måla saker på plast - hur kul kan det vara? Men efter besöket på syfestivalen där man fick prova på kunde jag inte låta bli att köpa med mig ett ark hem. Syster yster och lillebror ritade glatt men storebror som inte alls gillar att rita protesterade högt. Men jag lyckades till slut övertala honom, eftersom jag visste att han skulle tycka det var roligt. Han fastnade förstås och de slogs alla tre om det lilla ark jag köpt med mig hem. De tyckte att det var så roligt att jag var tvungen att köpa mer, för vad gör man inte för att få storebror att rita. 

De ritade massor av roliga och söta figurer och Syster yster gjorde även fina hjärtformade kompisarmband genom att måla ett hjärta som vi delade och gjorde snörhål för innan de krymptes. I hjärtat skrev vi första bokstaven på kompisen i ena halvan och hennes i den andra. 

 Storebror tyckte att det var så roligt att han bjöd hem sina kompisar och de gjorde egna små figurer och ett kompishalsband som en cirkel, då de var tre stycken. Tredjedelarna ritades och klipptes isär innan vi la in dem i ugnen för krympning.

Jag kan verkligen rekommendera detta pyssel för det är enkelt och väldig roligt att titta på sakerna då de krymper i ugnen. Och det gör inget att sakerna inte är perfekt för de blir så väldigt fina när de krymper ihop ändå.

Nu finns det ju även olika typer av plast och det första jag hade var nog det jag gillade mest, en genomskinlig variant (de har ingen webbutik). De andra två var en vit och en med frostad baksida (från Slöjddetaljer), som även funkade att måla på även om pennan inte var vattenfast. Man får nästan pröva sig fram till den som man tycker funkar bäst. 

För mer inspiration och tips så måste ni titta in hos Craft & Creativity och Fröken pyssels fina krympplastsaker, för det var där jag såg det första gången.

Ha en fin dag!

Mia

4 kommentarer:

  1. Vilka fina saker!! Ser ju superkul ut också.

    Ha en fin dag! kram

    SvaraRadera
  2. Vilka ljuvliga smycken ni har gjort! Jag kan inte sluta pyssla med krympplast, för att inte tala om mina barn som är helt sålda. Vi har också haft ett gäng av barnens vänner hemma för att krympplastpyssla. En succé! :-) Jag är glad för att jag kan köpa krympplast billigt från min egen butik, annars skulle jag bli ruinerad... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade jag vetat att du hade det hade jag ju beställt från dig. Var inne förra veckan och tittade sökte dock inte kanske skulle gjort det för idag hittade jag ju och där fanns ju den genomskinliga.

      Radera
  3. Ja men visst är det kul, och allt blir verkligen så himla fint när det krymper ihop :-) Superbra barnpyssel, och ja, för vuxna också :-D

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!