lördag 4 maj 2013

Morotskaka



Förra helgen trodde vi inte att en tårta skulle räcka för hela släkten (det blev en del över), så jag bakade en morotskaka också. Ingen riktig morotskaka för morötterna vi hade hemma såg väldans tråkiga ut. Det fick bli en sockerkaka med peppakakssmak istället. Det orangea som skall föreställa morötter är gjorda av sockerkakssmet som färgats orange och smaksatts med rivet apelsinskal. Frosting av philadelphiaost, smör, florsocker, kakao och rivet apelsinskal.

Nu blev ju min inte alls lika fin som originalet och morötterna kunde nog blivit bättre om man haft en form och låtit det ligga i ugnen en liten stund till. Hur som helst är det den här kakan som är inspirationen. Och jag skulle nog letat upp den på Pinterest innan jag bakade. Då hade jag inte haft så mycket besvär med att få morötterna att stå. Och blasten hade blivit finare, men det var så bråttom och stressigt att jag inte hann det. 

Någon mer som bakat en mönstrad kaka är Popetotrora, en tjusig hjärtkaka faktiskt.

Önskar er en härlig lördag!

Mia

1 kommentar:

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!