fredag 28 juni 2013

Rödavinbärssaft


Om jag ska vara ärlig har jag varit väldigt orolig över hur det ska gå att vara hemma med alla fyra själv under sommaren fram tills Kenneth går påsemester. Även om de är stora och klarar det mesta själva så ska ju den där frukosten, lunchen och mellisen lagas och plockas undan. De vill även leka med kompisar ibland och då måste det ringas och dagen anpassas efter om vi har ett eller två extra barn hemma. Sen har vi den där lilla som är nöjd så länge han ser mig och det blir ju ett evigt bärande mellan rummen. 

Men jag måste säga att nu när snart första veckan är klar har det gått över förväntan. Liten har varit så nöjd och tycker det är väldans kul att titta på de stora när de äter och leker.Sen är det ju lite tjafs då och då mellan barnen men de växer in i rollerna som storasyskon till en bebis och lär sig att de måste hjälpa till mer hemma nu. Dessutom är det ju väldigt behändigt att kunna lämna Liten till de stora när disken ska plockas undan eller tvätten ska hängas.

Lite saft kokade vi i tisdags, rödvinbärssaft faktiskt. Vi hade nämligen en liter bär kvar från förra året och röda vinbär är liksom inte mitt favoritbär till bakverk. Så när jag såg att Cia gjort rödvinbärssaft på Instagram bestämde jag mig för att vi behövde det. För om det är någon gång på året man dricker mycket saft är det väl på sommaren...

Jag har använt mig av det här receptet och såklart gjorde vi fel men den blev god ändå, kanske var det för att vi lade i lite malen kardemumma och citronmellis också. Jag gick med Liten på höften och talade om för barnen hur de skulle göra. Om det är något barn gillar att göra så är det att baka och laga mat. Det är något med det där att skära,  måtta upp och hälla i. Lite som i sandlådan fast tio gånger roligare - och godare!

Trevlig helg!

Mia

3 kommentarer:

  1. Vad härligt det låter! Det gör en så glad när något man oroat sig lite för blir så över förväntan bra - och enkelt - och mysigt! Sen är du säkert lite proffs på detta också, med dina fyra barn, så det nog inte bara av en händelse det blir så bra! Fortsatt trevlig sommar och tack för trevlig läsning här på din blogg!

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att det går bra med alla barnen! Jag har mer än fullt upp med ETT! :)

    SvaraRadera
  3. En absolut favoritkaka hos oss är Findus vinbärskaka (från boken Pyssla med Findus). Snabb och enkel att göra, och supergod. Fryser in röda vinbär i lagom mängd i påsar - bara att ta upp när man blir sugen på lite sommar.

    hittade en blogg med receptet här: http://systerochysterlagarmat.blogspot.se/2012/07/pettsons-vinbarskaka_31.html

    / en Sara

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!