onsdag 17 juli 2013

Glutenfritt fika


Vi hade lite besök i helgen av mina kusiner och min faster. En solig och härlig sommardag var det, en sådan perfekt dag för fika i trädgården. Glutenfritt fikabjöd vi på, eftersom en av kusinerna inte tål gluten. Macarones med kaffefyllning, kokostoppar och rulltårtsbakelser. Jag har skrivit det tidigare men skriver det igen, att rulltårta det är något som man borde baka oftare. Fort går det, och de går att variera i massor. Grunden på båda är pepparkakssmak och ena halvan fick apelsinmarmelad och färsk grapefrukt. Den andra halvan har jordgubbssylt och smultron från trädgården. 

En tredje bakades till kvällskaffet; choklad med choklad-smörkräm. Det blev nämligen en sån spontan middag med gästerna också, för kvällen var sådär "sitta-ute-härlig" och vi hade så väldigt trevligt. Och något gott till kaffet måste man ju ha.... 

Nu känns det nästan som bloggen förvandlats till en mat- och bakblogg. Men är det sommar så är det och fika hör ju liksom sommaren till. 

Och förresten hönapöna, glassen var smaskig! Husfrugan, jag är ju så dålig på recept men på ett ungefär så gör vi som när man gör en smoothie: ca 1 liter jordgubbar, 1dl yoghurt, en banan och en halv deciliter juice mixas ihop. Det bästa med smoothieglassar är att de är sockerfria förutom det som kommer från frukten, en bra mellis alltså! Och lopplisa, nu får du börja baka rulltårta också.

Önskar er en trevlig onsdag!

Mia

2 kommentarer:

  1. Självklart!! Fattas bara! Rulltårta får det bli! :)
    PS så länge du kör smarrigt gör det inget att du bak/matbloggar tillfälligtvis

    SvaraRadera
  2. Kul! Jag hade faktiskt funderat på just rulltårtebakelse till barnens kalas :)

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!