torsdag 28 november 2013

Juligt fast ändå inte....



Ja, så är det lite med grönkålen för mig. Jag har gjort något försök att köpa fryst och gjort en soppa som spenatsoppa fast grönkålssoppa. Och grönkålen smakar väldigt grönt, jag kan inte förklara riktigt men den är inte alls lika mjuk som spenaten. Sedan har det helt enkelt inte blivit så mycket grönkål för min del. I alla fall inte i ätform, snarare som dekoration på julbordet. För den är ju faktiskt väldig fin.



Men så var ju min syster här och hälsade på i somras, hon som bor i New York där allt ska vara så ekologiskt och väldigt nyttigt. De har ett stort utbud där och mycket som vi inte har, bland annat de där kale-chipsen hon berättade om i somras. Jag hade hört talas om kale men inte riktigt kopplat det till grönkål och verkligen inte till chips. Men vi googlade och det visade sig vara grönkål och sen sökte jag efter recept och det visade sig vara enkelt att göra. Men som vanligt ändrade jag lite själv i receptet så här kommer min variant:

En plåt med grönkål, delad i bitar ca 3x3 cm (antingen river du eller skär)
cirka 1 msk olivolja
1-2 vitlöksklyftor
lite chilipulver

Massera in blandningen i grönkålen och ställ i ugnen som är 50 grader. Blanda runt då och då, det tar några timmar.

Trevligt, gott och nyttigt snacks har du nu! Och vill man slå två flugor i en smäll kan man alltid använda kålen som dekoration på julen och sedan "chipsa" till nyår eller tidigare om man känner för det.

Önskar er en trevlig helg! 

1 kommentar:

  1. åh, grönkålschips! vi äter massor såna, älskar dom! såg ett amerikanskt recept för nåt tag sen och sen blev jag också hooked!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!