tisdag 24 december 2013

God jul från ett pepparkaksland i pastell




Det blev små pepparkakshus i år men bara för barnen. Eller jag gjorde ett pyttelitet till den där lilla som inte kan göra ett själv.  Och det var ju inte det lättaste att få storebror att göra ett. Inte för att jag tycker att det är jätteviktigt mer att jag tycker att han faktiskt skulle bygga något på riktigt än bara fantasivärldar på datorn. Och det gick ju faktiskt ganska bra för barnen fick leka arkitekter. 







Barnen fick rita ett hus på papper. Jag gjorde mönsterdelarna, kavlade ut och gräddade dem. Dagen efter fick de dekorera dem och när alla delar var fina knöt vi ihop dem.

Japp, ni läste rätt. Vi knöt ihop huset - väldigt praktisk det där. Man slipper det varma sockret eller den där kristyren dom inte håller ihop allt så värst bra. Det är ju inte jag som kommit på det, jag såg det på Instagram. Det var lite pilligt men det är det ju att sätta ihop hus, och lite gulligt är det med snörningen.  Du gör helt enkelt hålen med sugrör innan du gräddar dem. Och höghuset det hade nog behövt hål i mitten också men vi löste det med ett snörskärp. Och balkongerna glömde jag ju i tröttheten på kvällen men det fixade vi med Non Stop på rad. Och hur fina är inte de där pastellfärgade "nonstoppen". 

Nu tar vi jul och så ses vi igen om några dagar. Den där granen som barrade så där väldigt mycket har vi tagit ut och in fick en liten flytta. Men den visar jag en annan dag.

God jul önskar jag er alla som tittar in idag!

Mia

4 kommentarer:

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!