tisdag 3 december 2013

Virkad pilotmössa






En mössa för kalla vinterdagar kan vara bra att ha, och efter lite funderande fick det bli en pilotmössa. Har ju sett ett antal fina på Pinterest men föll för den där med glasögon som var virkade runt en plastbit för att få till det riktiga glasögonutseendet. 

Vill du virka dig en egen fortsätter du läsa, vill du inte hoppar du följande två stycken.

Allt är virkat på frihand så jag har ju tyvärr inte någon mönster att dela med mig av. Men mössan är inte så värst krånglig. Man börjar med en liten ring, virkar och ökar tills man fått önskad omkrets på mössan. När grunden var färdig provade jag mössan och markerade ut var jag ville ha öronlappar och flärpen fram. Sedan var det ju bara att virka vidare. En vit kant runt hela mössan gjorde jag också för att få ett fint avslut på framflärpen.

Glaset på glasögonen är från en gammal leksakskartong, ni vet det där plastfönstret. Jag klippte till önskad storlek och gjorde hål runt om väldigt tätt med ca 3 millimeters mellanrum. Sedan virkade jag runt ett varv. Nästa varv gjordes i bakre bågen, ca 3-4 varv färdig. Liten sak mellan ögonen virkades för att hålla ihop den och ett band runtom huvudet. Öglorna att fästa huvudbandet i virkades fast i glasögat, några maskor i glasögat och några i luften ett varv till sedan färdigt. Bandet syddes sedan fast för hand. 

Hoppas att ni som tänkte prova förstod något av det här. Jag är ju lite så när jag virkar att mitt mönster sitter i huvudet. Jag tänker att "så här ska den se ut" och virkar efter det. Känner man att det är svårt kan man ju alltid rita upp det på papper, för det där med virkning är ju så enkelt att det faktiskt går att följa en bildbeskrivning ganska lätt.  Och blir de fel är det ju bara att repa upp och göra om...

12 kommentarer:

  1. Superfin mössa och vad smart med plasten! Jag virkade en liknande mössa för ett par år sedan...gör jag en sån igen kommer jag nog pröva att virka med plast med :-)!

    SvaraRadera
  2. Vilken söt mössa, en sån får jag skriva upp på min att göra lista!

    Med vänliga hälsningar
    Johanna

    SvaraRadera
  3. He, he.. Störtskön!! Nu blir det väl åka av??

    SvaraRadera
  4. Så himla söt! Lillebror kommer att bli tuffaste killen i stan!

    SvaraRadera
  5. Alltså Mia... det där var det collaste, roligaste och finaste jag sett på bra länge! Heja dig, du duktiga människa!

    SvaraRadera
  6. Wow! Vilka jättefina. Önskar jag hade tålamodet till något liknande.
    Jag har en insamling till förmån för Unicef på bloggen nu som du kanske är intresserad av att sprida och/eller vara med i!

    SvaraRadera
  7. I love this! I will try to make this for my little grandsons. Tak!

    SvaraRadera
  8. Du kommer att ha den finaste mössan någonsin ! :)

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!