tisdag 10 december 2013

Virkade möss till små fötter




Det blir som sagt var en hel del tid när man sitter däruppe på torget i Gamla Stan på vardagarna. Som tur är delar vi på dagarna, men helgerna brukar det bli heldagar. Helgen som gick var det ju så kallt och det tog några timmar innan jag kände att jag fått upp värmen när jag kom hem. Det var nästan lite för kallt var det att virka. Men dessa gjordes klart första veckan på torget, ett par små torsor. Sådana som de små kan ha när de ligger på golvet och precis upptäckt sina små fötter. Nu är ju vår lilla kille för stor för dessa, men det kommer nog någon liten jag kan ge bort dem till. Eller så får jag lägga in dem på hemsidan som ska återupplivas inom kort efter några månaders vila.

 Fast det blir ju inte förrän nästa år, för just nu finns det inte så mycket tid över och man blir ju förskräckligt trött av all frisk luft på dagarna. Jag har alltid undrat vad man gjorde förr, ni vet när man bara hade små stearinljus på kvällarna och satt i sina små stugor. Kallt var det säkert i stugorna och dagarna spenderades garanterat utomhus. Men nu vet jag att man troligen sov tolv timmar varje natt, för det är ungefär så mycket det känns som jag behöver efter en heldags stående jobb utomhus. Men det finns visserligen en del som står på marknaden varje dag i fem veckor, riktigt imponerande.

Ha en fin dag! 

2 kommentarer:

  1. Förtjusande små krabater!! De ser så gulligt närsynta ut! Ja, jag kan tro att kylan bedövar och söver upptinade kroppar och vad gäller förr, är det inte klokt så många fina hantverk som slowslöjdats till dunkla sken av stearinljus.

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!