fredag 14 mars 2014

Avokadodrinkar


Sen i november förra året så har ju Kenneth varit pappaledig. Att vara hemma tillsammans så här känns väldigt lyxigt. Vi är ju inte båda lediga lediga utan jag jobbar med mitt, men vi lunchar tillsammans och går en långpromenad efter varje lunch när Liten ska sova. Sen är det ju så trevligt att ha någon att prata med och bolla idéer med på dagarna.


Jag är ju en sån som måste äta ordentlig lunch, alltså riktig lagad mat. Men ibland kombinerar vi den med en smoothie för det har liksom blivit Kenneths grej. Goda matiga smoothies.

Kenneths gröna smoothie 2 personer

1 stor avokado
2 små eko-bananer
1 dl havregryn
1 tsk färskriven ingefära
1 tsk chiafrön
2 dl ekologisk havredryck
Lite äppeljuice, pressad apelsin, tärnad mango eller pressad lime
Kanel


Ni kanske undrar om det är gott med avokado i en fruktsmoothie. Den är mest med för att det ska bli krämigare och mer mättande, man känner faktiskt inte smaken av den. Vilket egentligen är lite synd för jag tycker ju att avokadon är så god i smaken i sig (med bara lite örtsalt). Barnen de äter/dricker också denna smoothie med god aptit och den går lätt att variera genom att byta ut några ingredienser till något annat gott. Ett väldans bra mellanmål också på helgen när de är lediga.

3 kommentarer:

  1. Vi dricker mycket smoothies hemma. Har inte testat avokado än. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  2. Vad trevligt att du har lunchsällskap! Mums för avokado i alla former! Men tyvärr sätter latexallergi numera stopp för det inmundigandet (så även för kiwi, banan m m).

    SvaraRadera
  3. Lät mumsigt, det måste jag prova!!!! Tack!! Vad fint lekköket blev!!!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!