måndag 10 mars 2014

Fika för alla





Vi firade lilla ettåringen förra veckan. Firandet då kusiner, fastrar och gammelföräldrar kommer. Många blir vi, fast inte alla storkusiner så lättast är att bjuda på fika. Så jag tog fram lilla receptburken och fina kakformar. Kokostoppar är en favorit och de där chokladcrispen som faktisk alla älskar. Det bästa är att du kan göra dem och bjuda även de som är  gluten, laktos, mjölk, soja, vete och äggallergiker. För er som önskar baka dessa så skriver jag ner ett recept som vi fick av en lärare i skolan. Jag har ändrat vissa saker så här kommer min variant.

Chokladcrisp ca 15stycken

3/4 dl socker
3 msk kakao
4 msk smör
4 msk sirap
1 dl puffat ris 
1 dl cornflakes

Blanda smör, sirap, kakao och socker i en kastrull. Koka upp under omrörning i ca 3 minuter. Tag kastrullen från värmen och häll i ris och cornflakes. Klicka ut massan med sked på bakplåtspapper. Första gången gjorde jag som receptet sa och klickade i bakformar, men de fastnade så efter det har vi alltid klickat ut på ett teflon-bakplåtspapper och när de stelnat lagt i dem i formar. Piffa upp det tråkiga bruna med små hjärtströssel.


När jag ändå skriver så får ni kokostopparna också från Leilas bakbok:

Kokostoppar ca 16 stora eller 20 små


50 gram smör
2 ekologiska ägg
1 dl socker
5 1/2 dl kokosflingor
skal från en lime
1 msk amarettolikör, rom eller punsch (funkar alldeles utmärkt utan)

Sätt ugnen på 175 grader
Smält smör och rör i övriga ingredienser
Låt smeten svälla ca 10 minuter och klicka ut små toppar på bakplåtspapper. 
Grädda i mitten av ugnen ca 15 minuter


När de svalnat brukar jag smälta lite mörk choklad och hälla över toppen med en tesked och sedan lägger jag på en liten silverkula. 

Muffinsformarna kommer att finnas i webbutiken sedan. Rätt så små men passar när man ska göra minifika. Sedan är de ju så fina att man faktiskt kan platta till dem så ser det ut som små fina assietter. Och känner man inte alls vill baka kokostoppar eller crisp, går det ju alldeles utmärkt att lägga i vanliga kokosbollar som man rullat. Eller dekorera paket med....

Nu kanske vissa av er tänker att det blir en väldig röra på den kommande webbutiken. Barnkläder, pappersgirlanger och muffinsformar. Men allting samlas under temat "barn" med olika inriktningar såsom kalas, barnrum och kläder.

Ha en fin dag, solen sken i helgen och även i dag.

1 kommentar:

  1. Mmm.. ser jättegott ut och kokostoppar ju är aldrig fel!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!