torsdag 17 juli 2014

Fläderblomssaft och husmorstips



 

VI fick en massa klasar fläderblommor av grannen, att göra flädersaft  av. Tidigare har jag inte varit en fläderfantast. Jag har alltid tyckt att det smakar tvål eller parfym. Men senaste året är det som om mina smaklökar har lyckats fatta att det faktiskt är riktigt gott. Mellanpojken är nu den enda som inte är så värst förtjust i den där flädern, men då blir det ju mer till oss andra som gillar den. Och det blev ju en massa saft av de där 80 blomsterklasarna, enklare saft går inte att göra. Citronskivor, fläder, hett vatten, socker och citronsyra i en kastrull i 5 dygn.

Jag stod och kokade och rengjorde flaskor en hel förmiddag. Tänk så envisa vissa av de där 
etiketterna är. De som har lim  som inte vill gå bort och lämnar en kladdig hinna på hela flaskan. Men så kom jag ju på hur man får bort det där kladdiga. Jag gör på samma sätt när man får kåda på händerna. Med vanlig matolja! 

Skrapa rent flaskan från pappret genom att lägga i vattenbad eller med herr hällskrapa. Sedan gnider du in flaskan med olja och torkar av allt med papper.

Så nu ska här sparas på burkar med envisa etiketter också, för nu vet jag ju hur jag ska få rent dem utan att bli galen.

3 kommentarer:

  1. Tack för tipset med matoljan! Har muttrat mycket över klibbiga etiketter.....

    SvaraRadera
  2. vilket smart tips... för man kan ju verkligen bli galen!
    Härligt med lite flädersaft, sommarsmak om något!

    SvaraRadera
  3. Åh, får man byta till sig en flaska eller två? Det är barndom på flaska för mig.

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!