fredag 26 september 2014

En teservis av ekollon



Efter flera månaders paus från Pinterest har jag nu hittat tillbaka. Det har liksom funnits så mycket inspiration på Instagram att jag glömt bort Pinterest. Men så en dag började jag "pinna" och nu är jag ju fast igen. 


När jag satt där och pinnade hittade jag en alldeles underbart söt tekanna och tekopp gjorda av ekollon. Så när jag promenerade hem från hämtningen av de stora som varit i skolan samlade jag på mig lite ekollon med hattar och gjorde min egen lilla servis.


När jag fixade med ekollonen tänkte jag att de lite större kan ju vara skålar.



Och har man ett stort  och ett lite mindre lock får man en skål med lock. Man skulle nog helt enkelt kunna få ihop en hel finservis och karotter.


Så var det ju det här med hur man gör dem. Enligt Pnterest-beskrivningen skulle man göra pipen, handtaget (örat) och plattan under koppen med björkbark. Och allt skulle limmas ihop.

Men jag kom på en lite mer hållbar variant och enklare där jag gjorde hål med en syl så att man skulle kunna sticka i delarna och limma. Dessutom  använde jag de där pinnarna som satt på ekollonslocken till handtag (öra) och pip. När man gör tekannan tar man bort locket och limmar fast den på den toppiga sidan så att den platta botten hamnar neråt för att få den stadigare. Ni märker när ni pysslar ihop dem. Och för att få en plattare botten på tekoppar och skålar är det bara att sandpappra undersidan på locken tills du känner att det står stadigt.

6 kommentarer:

  1. Underbart pyssel! Riktigt fint. Men jag vet inte om jag själv skulle ha tålamodet att pilla...

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  3. haha... jo, jag har sett att du har börjat pinna igen :-)
    Den där servisen är helt underbart söt!

    SvaraRadera
  4. Men oj! Så fantastiskt fint. De måste varit otroligt pillrigt att göra men jag är väldigt imponerad. Kram

    SvaraRadera
  5. Men lägg av...! Jag tror jag smäller av, så sött! <3

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!