lördag 29 november 2014

Oktoberfest


 

Japp! Oktoberfest var vi på i oktober, en fantastisk sådan. De hade plastat in verandan och lagt in matta. Där grillade man sin egen korv under den tjusigaste tapetserade fläktkåpan. Och hemmagjorda stora kringlor var det vissa som värmde där. Efterrätten en underbar apfelstrudel hämtade man i ett sametsklätt litet rum som kändes lite hemligt och liveband spelade under halva kvällen. Och massor av barn fanns det vilket gjorde att vi knappt såg till de stora barnen. När vi väl skulle hem ville de inte alls följa med.


Och skall man på oktoberfest behöver man ju lederhosen. Jag gjorde min egen tolkning som vanligt och sydde tre par i manchester till pojkarna. Vanliga shorts fast med knäppning fram och hängslen med bröslapp. Och så klart så är ju de där små så väldans söta och de stora liksom mer bara stora och bruna..... och egentligen inte alls lika charmiga. 


Oj vad jag älskar dessa knappar. Hittade en massa när jag rensade i syrummet. Tänkt så mycket finheter det gömmer sig i det där rummet om man bara tar sig tiden att städa och organisera. Två storlekar hittade jag så liten fick små och de stora fick lite större. 

Idag blir det kalas för flickan i huset som fyllde 10 år förra veckan. Det har bakats alldeles för mycket. Så nu är frysen inte bara full av godsaker till julen utan även till andra festliga tillfällen. Ganska bra ändå med tanke på att jag fyller år där mellan jul och nyår.

Önskar er en trevlig helg!

Mia


2 kommentarer:

  1. Vilka söta små (och stora) byxor... detsamma till dej!

    SvaraRadera
  2. Men vilka käcka byxor! Du är så duktig!!!!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!