söndag 7 december 2014

En pappersjulgran


Liten gillar Pippihuset mycket. Men  inte för att leka med själva huset och figurerna utan mer till att köra bilar genom dörrarna. Men jag envisas med att fixa fint i huset ändå bara för att jag tycker att det är lite mysigt. Att låtsas att det bor en riktig minifamilj där.



Nu finns där en julgran också, i papper. Med en liten stjärna som tidigare varit en berlock på ett halsband.


Sedan har hon bakat lussebullar också. Och pepparkakor på golvet. 



Lilla gubben står och äter äpplen och apelsiner från träbyttan.

Och till frukten, bullarna och kakorna har jag använt cernitlera, eller heter det fimolera? Den man lägger i ugnen när man är färdig. Det blir i alla fall nästan som att baka på riktigt.



Den där granen är så enkel att göra, om man hade plats skulle man kunna vika sig en hel skog. Jag såg den på Pinterest men som vanligt har jag gjort om det lite för att anpassa den efter det material jag hade hemma.

Du tar tre lika stora pappersbitar. Jag har använt mig av färgat papper i A5-format.

 Sedan häftar eller syr ihop dem på mitten. 

Klipp till en triangel

Klipp ca 1 cm långa jack i raka linjer som botten.

Vik ner flikarna

Färdig!

Idag står jag på julmarknaden i Gamla Stan. Hela långa dagen..... kanske ses vi där?

Mia


5 kommentarer:

  1. Det är sååå vackert säger Mumma när jag visar henne bilderna. Min Pippi vill också fira jul! Hmmm skulle aldrig visat henne:) Du har gjort det fantastiskt fint! Kram Jennie

    SvaraRadera
  2. Men åååå, jag vill också ha ett Pippi-hus att julpynta! Kan man ha det trots att barnen blivit för stora?????
    Jättefint, och kul att fixa i! jag skall i alla fall prova att göra julgranar! Tack för tipset, de skall få stå på matbordet till jul!

    SvaraRadera
  3. Så fint det är erat Pippihus!!!! Julen står för dörren! Så himlans coolt sushi fika ni ordnat till kalaset, hur fräckt som helst!!!

    SvaraRadera
  4. Så fint! och klart Pippi bakar pepparkakor på golvet. Vad roligt :)

    SvaraRadera
  5. Vilket helt fantastiskt detaljerat och välgjort litet hus! Jag äääälskar den lilla ekollonstekannan. Genialiskt!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!