tisdag 10 februari 2015

Mat till de små fåglarna




Liten och jag har gjort vårt första gemensamma pyssel. Söta hjärtan med med mat till de små fåglarna. Och det tog visst två år innan jag skulle våga mig på ett pyssel med honom. Men han tröttnar ganska fort så jag drar sällan igång saker som jag vet lämnar en röra än ger något. Men någon gång är det dags och det gick faktisk ganska bra.


Du behöver en pepparkaksform, snöre och liten pinne. Börja med att knyta fast snöret i pepparkaksformen.

 Smällt sedan ca 25 gram kokosfett och blanda det  med ca 2,3-3 dl fågelfrön. Det ska vara så mycket fett att det mest håller ihop alla frön och man får väl prova sig fram. Första gången jag gjorde dessa hade jag i alldeles för mycket fett vilket gjorde att det rann ut på bakplåtspappret. 

Sedan är det bara att ösa i formarna och låta stelna. Har man otåliga barn kan man lägga in dem i frysen så stelnar de fortare.

Innan vi hängde ut dem satte vi fast en pinne, mest för att fåglarna skulle ha något att sitta på när de äter.

Lite lagom för en 2-åring att blanda fettet med fröna. Att hälla i formarna gick väl sådär, men det är ju lätt fixat.


Och vilket fantastiskt härligt väder vi haft idag. Strålande sol och 4-5 grader. Kanske inget man jublar över på hösten men i februari känns det ju som värsta sommaren. Jag och Liten var ute på förmiddagen och satte ut dessa fågelmatshjärtan. Sedan körde han runt dockvagnarna som stod i lekstugan.

Nu har jag ju hört att det ska bli kallare igen, känns lite sådär. Men nu vet jag att våren är på väg även om det förmodligen dröjer några månader till.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!