onsdag 8 april 2015

Påskig äppelkaka


Hoppas ni haft en härlig påskhelg! Vi har nog mest tagit det lugnt och inte alls ätit på tok för mycket av någonting och tagit det väldigt lugnt. Känns som att påsken är lite lugnare än vad julen är eller så kanske det är så att vi helt enkelt lärt oss att inte göra för mycket utan mest vara med varandra.


Vi fick fikagäster på påskdagen och då bakade jag denna äppelkaka. Ett eget hittepårecept där jag mest har utgått från hur en äppekaka jag åt på ett fik såg ut och inte så mycket hur den smakade. Botten är varvad med Weetabix smulor. Våra barn äter ju det till frukost då och då och det brukar bli en väldans massa smulor  kvar i burken när själva bitarna är uppätna. Alla de smulorna sparar jag i en burk för att sedan göra annat av. Denna gången fick det bli denna äppelkaka med fågelbo. 




Fågelboet har jag gjort av salta pinnar som jag brutit sönder för att sedan sätta ihop till ett fågelbo med hjälp av smält choklad. Och i har jag lagt härligt pastelliga chokladägg. Iden till detta hittade jag hos Sofia 
Fast hon gjorde små varianter och jag en jättestor vilket inte alls var så bra upptäckte vi då den var på tok för hård att skära och inte alls gick att skära tillsammans med äppelkakan. Så det fick blir två separata efterrätter istället men det smakade ju bra det med.


Denna vecka är barnen hemma då de har påsklov. Vi är faktisk hemma alla nästan alla dagar vilket är väldans trevligt. Och ännu härligare blir det i veckan då vädret ser ut att bli varmt och soligt. Nästan så man kan säga att våren är här nu på riktigt.

1 kommentar:

  1. Såg den där på instagram också. Så himla gulligt med det lilla fågelboet!
    Och visst är påsken härlig. som du skriver: mkt lugnare än julen. Det är det jag älskar med påsken. Inga måste, bara en massa njut! Kram

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!