onsdag 3 juni 2015

Eclairs eller Petit chouer


När jag var liten brukade min mamma baka petit chouer som vi kallade dem då. Nu tror jag man mer kallar dem eclairs. Jag kan fortfarande minnas känslan när vi bakade dem. Vet inte om det var så att vi bakade så sällan som gör det eller som vissa minnen bara finns där starkare än andra. 


Förra veckan gjorde jag ett försök och bakade dessa med fröken. Och när jag bakade förstod jag varför vi brukade göra dem. Alla ingredienser finns i stort sätt alltid hemma.

3dl Vatten
100gram margarin eller smör
2dl vetemjöl
3 ägg

Och det man vill fylla dem med i vårt fall grädde och blåbär vi hade i frysen. Men glass går ju lika bra det.

Ja ni ser ju perfekt då man på kvällen känner sig  sugen på något sött. Fast så söt är det inte utan det enda sockret är ju florsockret jag pudrat på.

Hur gör man då?

Kokar upp vatten och matfettet. Sedan tillsätter du mjölet och rör med trägaffel med kastrullen på plattan tills massan släpper från kastrullen.

Ta kastrullen från plattan och låt svalna lite innan du tillsätter 2 av äggen ett i taget samtidigt som du vispar kraftigt.
Det sista ägget vispar du och tillsätter det sen i massan.

Spritsa eller klicka ut på plåt.

Grädda i ugnen 225grader,ca 20 min sedan sänker du till 200grader , ca 10min

Eftersom de är känsliga för drag låter du dem stå i ugnen ca 10 minuter i ugnen innan du öppnar. Sedan sticker du hål så luften kan pysa ut och ställer luckan på glänt en stund.

När de svalnat fyller du dem med önskad fyllning.




1 kommentar:

  1. This is the precise weblog for anybody who needs to seek out about this topic. You notice so much its almost arduous to argue with you. You positively put a brand new spin on a subject that's been written about for years. Nice stuff, simply nice!

    SvaraRadera

Tack för att du skriver något det gör mig glad!!!